Miasto Polityka

Autobusem przez granicę. “To ukłon w stronę mieszkańców”

Pełne poparcie dla małopolskiej propozycji uruchomienia transgranicznej linii autobusowej, łączącej Zakopane ze słowacką Orawą i Tatrami Zachodnimi – to efekty konsultacji, które Województwo Małopolskie prowadzi ze słowackimi samorządami lokalnymi. Na początku lipca w Zakopanem uroczyście podpisano list intencyjny dotyczący utworzenia od 2018 roku trzech całorocznych linii autobusowych, łączących polską i słowacką część Podtatrza. Obecnie trwają w tej sprawie rozmowy ze Słowakami, a ich pierwsze efekty są bardzo obiecujące.

W działania, które umożliwią uruchomienie cyklicznych i bezpośrednich połączeń transgranicznych łączących południe Małopolski ze słowackim Krajem Preszowskim i Żylińskim włączyły się powiaty: tatrzański i nowotarski, miasta: Zakopane i Nowy Targ oraz gminy: Bukowina Tatrzańska, Czarny Dunajec, Jabłonka, Kościelisko, Lipnica Wielka i Nowy Targ.

– Uruchomienie połączeń to ukłon zarówno w stronę mieszkańców przygranicznych miejscowości, którzy często za granicą się uczą, robią zakupy, pracują czy choćby korzystają z usług fryzjera, kosmetyczki i dentysty jak i turystów, którzy chcą zwiedzić słowackie miasteczka i przemierzyć szlaki po tamtej stronie Tatr, a później bez problemu wrócić do domu lub wynajętej kwatery – mówi Grzegorz Lipiec z zarządu województwa.

Według wstępnych założeń autobusy pojadą na trasach:

  • Zakopane – Kościelisko – Witów – Chochołów – Sucha Hora – Oravice – Zuberec – Podbiel – Tvrdošín – Jezioro Orawskie – Trstená – Chyżne – Jabłonka – Lipnica Wielka.
  • Zakopane – Starý Smokovec – Štrbské Pleso – Podbanské.
  • Nowy Targ – Poprad.

Termin i powodzenie uruchomienia połączeń w dużym stopniu uzależnione jest od rezultatów rozmów ze słowackimi partnerami: Krajem Preszowskim i Żylińskim. Konieczne do ustalenia są m.in.: zasady finansowania i organizacji przewozów, rozkłady jazdy, a także wybór firmy, która przewozy zrealizuje. Formalne rozmowy z władzami Kraju Preszowskiego mają się odbyć podczas zaplanowanego na wrzesień Forum Ekonomicznego w Krynicy. O uruchomieniu połączeń transgranicznych chcą wówczas rozmawiać również władze Podkarpacia, w sprawę zaangażowany jest radny podkarpackiego Sejmiku Wojciech Zając.

Przed podjęciem wiążących rozmów z władzami obu krajów samorządowych konieczne jest jednak przekonsultowanie tej sprawy z włodarzami wszystkich słowackich miast i gmin, leżących na trasie projektowanych autobusów (czyli z primatorami i starostami). Co prawda organizacja lokalnego (w tym transgranicznego) transportu zbiorowego i jego finansowanie leżą w gestii samorządu regionalnego (kraj samorządowy), ale istotną rolę w opiniowaniu połączeń odgrywają samorządy lokalne.

Konieczne jest też uzyskanie poparcia lokalnych słowackich samorządów dla udzielenia przez władze regionalne zgody na kabotaż oraz na współfinansowanie linii przez stronę słowacką. – Proponowane linie są istotne także dla zapewnienia potrzeb przewozowych na słowackich lokalnych odcinkach wewnątrzkrajowych. Przykładem jest proponowana linia orawska, która na odcinku Sucha Hora – Orawice – Zuberec – Chata Zverovka będzie bardzo przydatna lokalnym mieszkańcom i turystom, gdyż obecnie nic tam nie jeździ. Podczas konsultacji z samorządowcami szukamy takich przykładów, których można będzie później użyć jako ważnego argumentu w rozmowach z Krajem Żylińskim i Preszowskim. Chodzi o pokazanie, że komunikacja transgraniczna jest sprawą na której zależy także miejscowym słowackim społecznościom – mówi Jakub Łoginow z inicjatywy „Polska – Słowacja – autobusy”, który z upoważnienia Urzędu Marszałkowskiego prowadzi rozmowy ze stroną słowacką.

Są już pierwsze konkretne efekty tych rozmów. Pełnego poparcia dla utworzenia linii transgranicznej udzielił Związek Miast i Gmin Górnej Orawy, który zrzesza m. in. takie miejscowości, jak Trstena, Sucha Hora, Hladovka, Vitanova, Zuberec, Podbiel, Niżna czy Zabiedovo. Poparcia udzielił także primator Twardoszyna, a zarazem radny żylińskiego sejmiku Ivan Šaško, który obiecał pomoc w przekonaniu władz Kraju Żylińskiego do sfinansowania słowackiej części linii.

Efektem trwających właśnie konsultacji jest też modyfikacja tras względem pierwotnej propozycji zgłoszonej przez powiat nowotarski i tatrzański. Linia orawska na odcinku Twardoszyn – Trstena zostanie skierowana w pobliże Jeziora Orawskiego, które może być popularnym miejscem wypoczynku dla polskich turystów. Z kolei linia Zakopane – Szczyrbskie Pleso zostanie wydłużona aż do miejscowości Podbanské, aby umożliwić wyjście na Krywań, Kasprowy Wierch (od strony słowackiej) czy Bystrą.

(informacja prasowa/ źródło: „Polska – Słowacja – autobusy”)

Zdjęcie tytułowe: Pixabay