Aktualności Biznes

NIK chwali Koleje Małopolskie. Karta Aglomeracyjna stawiana jako przykład

Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się regionalnym liniom kolejowym i choć wciąż wiele jest do poprawienia, poziom usług idzie w górę. Koleje Małopolskie wyróżniają się zintegrowanym biletem i niskim wiekiem taboru.

NIK zbadała funkcjonowanie regionalnego publicznego kolejowego transportu zbiorowego na terenie sześciu województw: dolnośląskiego, małopolskiego, mazowieckiego, śląskiego, wielkopolskiego oraz lubelskiego. W latach 2013-2016 w tych województwach przewieziono łącznie prawie 545 mln pasażerów.

Wszystkie skontrolowane samorządy województw opracowały i uchwaliły plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego (dalej plan transportowy). We wszystkich przypadkach, opracowanie projektu planu transportowego zostało poprzedzone badaniem i analizą potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym.

Zdaniem NIK marszałkowie rzetelnie wywiązywali się z obowiązku analizowania potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym poprzez badanie ruchu i przewozów w transporcie zbiorowym. Wyniki badań satysfakcji i preferencji podróżnych, które prowadzili operatorzy, wskazują, że z roku na rok podnosi się poziom świadczonych usług publicznego transportu zbiorowego.

Koleje Małopolskie wyróżniają się niskim wiekiem składów obsługujących połączenia. W 2014 roku został uruchomiony nowy tabor, który obecnie ma średnio 2,4 roku. Młodsze pociągi ma tylko Łódzka Kolej Aglomeracyjna (średnio 2 lata), podobny wynik ma PKP SKM w Trójmieście i są to zdecydowanie najlepsze wyniki w kraju. Dla przykładu średni wiek pociągi w Kolejach Mazowieckich to 22,6 lat, a w Kolejach Śląskich 24,6.

Małopolska chwalona jest także za zintegrowany bilet.

Samorząd województwa małopolskiego w grudniu 2015 r. uruchomił system pn. Małopolska Karta Aglomeracyjna (MKA). MKA jest zintegrowanym biletem dającym możliwość korzystania z różnych środków transportu w różnych miejscach Małopolski, parkingów, a docelowo także innych usług, np. zakupu biletów wstępu do muzeów. Karta umożliwia zakup biletów zintegrowanych, tj. biletów na linie SKA oraz systemy komunikacji miejskiej w Krakowie i Tarnowie. Przy zakupie biletów zintegrowanych uwzględniana jest zniżka przypisana dla danego typu biletu. MKA funkcjonuje jako karta zbliżeniowa i jest dostępna również w postaci aplikacji mobilnej (iMKA).

Pełny raport można odnaleźć TUTAJ.

(wm, NIK)