Miasto Polecane

Przejście grozy w sercu Krakowa. Czy tam ktoś musi zginąć?

Jakieś 3 kilometry od Rynku Głównego ludzie pokonują tory kolejowe, jakby mieszkali we wsi bez cywilizacji. A kolejne pomysły na bezpieczne przejście upadają.

Żabiniec – ogromne krakowskie osiedle. By dojść do autobusu czy cmentarza Rakowickiego, ludzie zamiast przejść 500 metrów, muszą pokonać blisko 2500. Dlaczego? Ponieważ nie mogą bezpiecznie sforsować torów kolejowych.

Tzn. teoretycznie nie mogą przez nie przejść, a w praktyce to robią. Ostatnio spędziliśmy tam pół godziny i w tym czasie “na dziko” przeleciało osiem osób. Rozglądają się w prawo, w lewo i długa – przez cztery (!) torowiska, a następnie pakują się w małą dziurę w płocie i dwie minuty później są na alei 29 Listopada.

fot. KRKnews

– Idziemy? No chodź, przecież nie będziemy leźli pół godziny na około – przekonywał ok. 20-letni chłopak dziewczynę. Później przeszła jeszcze starsza pani, dwóch pijanych facetów i kilka osób w średnim wieku. I nikomu nie przeszkadzało, że pociągi pędzą tam pewnie ze 100 km/h. Dziki Zachód!

Mieszkańcy Żabińca od dawna mają dość. Piszą petycję, oklejają słupy protestami i liczą, że ktoś w końcu wybuduje kładkę. Tyle że najpierw zbuntowali się pobliscy działkowcy, później był problem z PKP, a teraz sprawą zajmuje się Zarząd Inwestycji Miejskich.

– Latami czekamy na tę kładkę i nic. Mam nadzieję, że zdążą, zanim zginie tu jakiś człowiek – rozkłada ręce mieszkanka Żabińca.

W tej sytuacji zapytaliśmy ZIM na jakim etapie są prace nad kładką. Okazuje się, że pierwotnie planowana przez Miasto/ZIKIT kładka nie jest możliwa do realizacji w najbliższych latach z uwagi na planowane przez PKP PLK S.A. inwestycje kolejowe w tym rejonie miasta, z którymi kładka koliduje.

– Stąd, ZIM w Krakowie zaproponował alternatywne rozwiązanie, polegające na przeprowadzeniu przejścia dla pieszych pod wiaduktem w ciągu magistrali nr 8 oraz na skarpach wykopu linii kolejowej nr 100, a następnie budowę kładki od strony ogródków działkowych do ul. Langiewicza równolegle do magistrali nr 8. Kilka dni temu otrzymaliśmy z PKP PLK S.A. pismo w tej sprawie, w którym prosi o dostarczenie naszej propozycji w formie dokumentacji koncepcyjnej, w odpowiednim formacie oraz na właściwej mapie, by móc zająć wiążące stanowisko w tej sprawie. Oznacza to, że w ciągu najbliższych miesięcy ZIM będzie zlecać wykonanie takiej dokumentacji celem przedłożenia jej w PKP/PLK – informuje KRKnews Jan Machowski, rzecznik prasowy ZIM.

– Reasumując, ZIM w Krakowie pracuje w porozumieniu z PKP PLK S.A. nad uszczegółowieniem tego rozwiązania zarówno pod kątem technicznym, jak i proceduralnym. Z punktu widzenia przyspieszenia procedur administracyjnych związanych z realizacją tego projektu, wskazane byłoby skorzystanie przez Miasto z tzw. specustustawy kolejowej (ustawy o transporcie kolejowym), która znacznie ułatwia i przyspiesza pozyskiwanie terenu potrzebnego pod realizację danej inwestycji. Tę kwestie także będziemy konsultować z Koleją – dodaje Machowski.

 

Dawid Nizioł

zdjęcie tytułowe / fot. KRKnews