Biznes Lifestyle

Rozsądnie czy pochopnie? Jak korzystamy z wyprzedaży?

Lipiec i sierpień bywają gorące nie tylko z powodu temperatur. Powodem są również wyprzedaże w centrach handlowych. Na ten wyjątkowy okres sklepy i punkty usługowe przygotowują specjalne oferty i obniżki. Ilu z nas daje się ponieść letniej gorączce zakupów? Jak wynika z ankiet, przeprowadzonych z początkiem lipca w Galerii Bronowice, aż 73% respondentów korzysta z wyprzedaży, a 67% spędza na nich 2 godziny i więcej.

W ekonomii istnieje teoria homo oeconomicus, czyli człowieka kierującego się racjonalnym myśleniem i decydowaniem. Czy wyprzedaże powodują, że jesteśmy bardziej skłonni do podejmowania spontanicznych decyzji i dajemy się ponieść maksymie „raz się żyje”? Choć dla wielu osób rezultaty ankiety mogą być zaskoczeniem, potwierdzają one twierdzenie ekonomistów – tylko 30% zapytanych wybiera się na zakupy bez zaplanowanego budżetu, reszta kwotę wydatków ma z góry określoną.  74% osób, które korzystają z wyprzedaży, jest w wieku do 40 lat.

W centrach handlowych możemy znaleźć wszystko, co przyda się nam np. na wakacyjny wyjazd, ale i poza nim. Oferta jest tak bogata, że każdy znajdzie coś dla siebie – klienci, ankietowani w Galerii Bronowice przyznają, że na wyprzedażach kupują to, co im się podoba, a niekoniecznie to, co aktualnie jest modne. Na pytanie „Czy podczas letnich wyprzedaży poluje Pani/Pan na najgorętsze sezonowe trendy?” aż 81% odpowiedziało, że „Nie. Jest mi obojętne, co jest na topie”.

Bardzo często, w okresie wyprzedaży, centra handlowe organizują wydarzenia towarzyszące, w czasie których na odwiedzających czekają dodatkowe rabaty i konkursy. Potencjał 73% osób korzystających z tych specjalnych ofert wart jest wzięcia pod uwagę! Mieszkańcy Krakowa już w najbliższy weekend, 13 – 14 lipca, będą mogli skorzystać z Weekendu Letnich Wyprzedaży w Galerii Bronowice, gdzie dodatkowe promocje i upusty sięgną 70%. Co w tym czasie najprawdopodobniej znajdzie się w koszykach?

Jak wynika z ankiet, przeprowadzonych w Galerii Bronowice, podczas letnich wyprzedaży najczęściej decydujemy się na odświeżenie garderoby: najchętniej kupujemy nowe ubrania (37%), obuwie (28%), biżuterię i dodatki (23%). Badania pokazują także, że lato i wakacje to idealny okres, by nadrobić zaległości książkowe (książki na wyprzedażach kupuje 22% respondentów), a także nabyć drobiazgi do domu, co robi 20% ankietowanych.

Gorączka letnich wyprzedaży wydaje się więc być pod kontrolą, lubimy robić zakupy w tym czasie, ale nie zostawiamy głowy w domu – na pytanie „Czy ma Pan/Pani z góry ustalony budżet na wyprzedaże?” 78% odpowiedziało twierdząco, ale… Gdy już wgłębimy się w te wydatki – 57% przyznaje, że przekracza założenia, a 56%, mając nawet ściśle określony budżet, zakupy robi spontaniczne.

– Dla każdego centrum handlowego czas wyprzedaży to ogromne wyzwanie. Sztuką jest przygotować ofertę wyróżniającą daną galerię na tle innych i przyciągnąć klientów właśnie do siebie. Warto pomyśleć o dodatkowych zachętach, takich jak bonusy w programach lojalnościowych czy specjalne akcje połączone z qiuizami i niespodziankami, przygotowane we współpracy z najemcami. Mam nadzieję, że organizowany przez nas Weekend Letnich Wyprzedaży z jego wszystkimi atrakcjami będzie impulsem do odwiedzenia Galerii Bronowice – mówi Aleksandra Rzońca, Dyrektor Galerii Bronowice.

(ip)

fot. materiały prasowe

* Ankiety przeprowadzono w Galerii Bronowice w Krakowie w dniach 2 – 8 lipca 2018. N= 381