Aktualności

Szokujące zmiany na Dietla. ZIKiT się tłumaczy

To nie są pojedyncze głosy zdziwienia czy sprzeciwu, ale już prawdziwa fala zarzutów wycelowana w Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Urzędnicy planują wyłączyć z ruchu jeden pas jezdni na ul. Dietla i chcą tam utworzyć miejsca parkingowe.

Za ten pomysł ZIKiT-owi obywa się z każdej strony, więc urzędnicy postanowili się bronić. Czy przekonująco? Oceńcie sami:

“Decyzja dotycząca testów całodobowego parkowania na ul. Dietla nie jest przypadkowa. Oparta jest o zebrane dane ruchu na ulicy oraz na doświadczeniach płynących z programowania sygnalizacji świetlnej. Na przełomie kwietnia i maja Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu chce sprawdzić, jak zmieni się sytuacja na ul. Dietla, jeśli na prawym pasie jezdni umożliwimy postój przez całą dobę.

Obecnie umożliwiony jest tzw. postój nocny, a więc zakaz zatrzymywania się nie obowiązuje w godzinach od 20 do 7 rano następnego dnia, oraz w weekendy. Takie zasady obowiązują po obu stronach ul. Dietla, na odcinku między wylotem ul. Bożego Ciała, a skrzyżowaniem z ul. św Sebastiana.

Nocne parkowanie spotkało się z wielkim zainteresowaniem kierowców lokalnych, z kolei w weekendy ulica jest wykorzystywana przez osoby przyjezdne. Różnymi kanałami do ZIKiT docierały jednak uwagi i wnioski, by możliwość zatrzymywania się na ul. Dietla obowiązywała dłużej niż do 7 rano. Ten próg został ustalony ze względu na rozpoczynające się mniej więcej wtedy godziny szczytu.

W ostatnich miesiącach obserwacja ruchu za pomocą kamer oraz przez inspektorów, wykazała jednak że ruch samochodowy na ul. Dietla nie jest na tyle intensywny, by konieczne było utrzymywanie przejezdności na obu pasach. Nawet w godzinach szczytu, liczba pojazdów nie przekracza 1000 samochodów na godzinę. Przy takiej liczbie aut jeden pas ruchu spełnia swoją rolę – zmniejszenie przekroju ulicy nie powinno doprowadzić więc do powstania zatorów utrudniających przejazd.

Dodatkową przesłanką, wskazującą że dopuszczenie postoju przez całą dobę nie przyniesie problemów, są okazjonalne zatrzymania autobusów, na przystanku w rejonie skrzyżowania z ul. Krakowską. Trwające po ok. pół minuty postoje potrzebne do wymiany pasażerów, nie wpływają znacząco na płynność przejazdu. W marcu z kolei przed skrzyżowanie z ul. Bożego Ciała zepsuła się ciężarówka. Nim ją odholowano minęło sześć godzin. Samochód zatrzymał się tak, że zostawił bufor umożliwiający naprzemienny wjazd na jeden pas. Pojazd stał w tym miejscu od godz. 8.30, ale przez cały swój postój, aż do popołudnia nie doprowadziło to do żadnych utrudnień w ruchu.

Jedno tego rodzaju zdarzenie nie jest oczywiście wystarczającym dowodem, ale dostarczyło interesującego materiału, potwierdzającego obsewarcje inspektorów.

Inspektorzy próbowali też usprawnić sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Dietla i Krakowskiej, tak by usprawnić przejazd licznych tramwajów, a jednocześnie nie wpłynąć na ruch samochodowy. Najbardziej optymalne ustawienie, przepuszcza z dużą częstotliwością, ale nieduże grupy aut. W ten sposób tramwaje nie czekają długo na przejazd, ale jednocześnie nie spada przepustowość skrzyżowania. Te nieduże grupy aut, liczące do 25 maszyn, bez kłopotów powinny przejeżdżać przez jednopasmową ul. Dietla” – napisał ZIKiT.

ge