Miasto Polecane

Wielka wojna o krakowskie tramwaje! “To próba zrzucenia winy na kogoś innego”

Powody rezygnacji firmy PESA Bydgoszcz SA z krakowskiego przetargu trudno uznać za coś więcej niż próbę zrzucenia winy za swoje problemy na kogoś innego, w tym przypadku na krakowskiego przewoźnika – czytamy w oświadczeniu MPK Kraków. To odpowiedź na wczorajszą rezygnację bydgoskiego producenta z kolejnego przetargu na dostawę 50 „Krakowiaków”.

– Po przeanalizowaniu wszystkich okoliczności, a zwłaszcza ostatnich działań podejmowanych przez władze krakowskiej spółki, jest dla nas oczywiste, że realizacja tego zamówienia będzie utrudniona, lub wręcz niemożliwa – czytamy w przesłanym przez producenta oświadczeniu. Według firmy, zarząd krakowskiego MPK od 1,5 roku “z wyjątkową determinacją robił wszystko, by nie dopuścić do zrealizowania tej umowy przez PESĘ”.

Decyzja firmy o ostatecznej rezygnacji z kontraktu dla Krakowa oznacza jednak, że MP może kontynuować procedurę przetargową na zakup 50 nowych tramwajów. – Bezzwłocznie zostanie też złożony wniosek do Urzędu Zamówień Publicznych o przeprowadzenie kontroli uprzedniej procedury przetargowej na zakup tramwajów – zapowiada Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

Cała sprawy dotyczy przetargu rozstrzygniętego 8 sierpnia tego roku. Zarząd krakowskiego przewoźnika wybrał ofertę firmy PESA jako najkorzystniejszą. – Fakt, że mimo tego do podpisania tej umowy nie doszło jest efektem wyłącznie działań bydgoskiego producenta, który nie realizował warunków krakowskiego przetargu i podejmował czynności opóźniające termin zawarcia umowy na dostawę tramwajów do Krakowa – czytamy w oświadczeniu przewoźnika.

10 listopada 2017 władze MPK zdecydowały o wyborze drugiej w kolejności oferty na dostawę tramwajów do Krakowa – konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA. Stało się tak, ponieważ PESA Bydgoszcz SA nie stawiła się na podpisanie umowy na dostawę 50 tramwajów o wartości blisko 430 mln zł w wyznaczonym terminie. Nie wniosła także wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy pomimo tego, że wcześniej potwierdziła pisemnie zawarcie umowy kredytowej. Podpisanie umowy z konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA nie było jednak do tej pory możliwe, ponieważ 20 listopada 2017 roku bydgoski producent odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej.

– MPK SA w Krakowie na każdym etapie postępowania przetargowego na zakup 50 tramwajów podejmowało decyzje zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Podobnie było w przypadku decyzji z 10 listopada 2017 roku o wyborze oferty konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA. Prawidłowość działania MPK SA w tym zakresie potwierdził jeden z największych autorytetów w Polsce w dziedzinie zamówień publicznych prof. dr hab. Ryszard Szostak, członek Rady Zamówień Publicznych – czytamy w oświadczeniu. – W związku z powyższym zawarte w oświadczeniu powody rezygnacji firmy PESA Bydgoszcz SA z krakowskiego przetargu trudno uznać za coś więcej niż próbę zrzucenia winy za swoje problemy na kogoś innego, w tym przypadku na krakowskiego przewoźnika.

(rg)