12 mln za wymianę baterii w 20 autobusach elektrycznych? Obecne mają za mały zasięg

MPK w Krakowie zamierza wymienić baterie w 20 elektrycznych autobusach marki Solaris. Nowe akumulatory mają zapewnić do 150 km zasięgu na jednym ładowaniu, a modernizacja będzie przeprowadzana stopniowo, w kolejnych 4 latach. Dzisiaj krakowski przewoźnik otworzył oferty w dwóch postępowaniach przetargowych.

Elektryczne solarisy dołączyły do floty krakowskiego transportu miejskiego w 2017 roku. Po niecałych siedmiu latach eksploatacji zapadła decyzja o ich modernizacji. Krakowskie MPK ogłosiło przetarg na „retrofit” magazynów energii w 20 pojazdach. Mówiąc prościej, chodzi o wymianę akumulatorów i zmianę oprogramowania.

W tym postępowaniu ofertę złożyły dwie firmy: Solaris Bus & Coach z ceną 14,2 mln zł brutto oraz Ennovation Technology z ceną ponad 12,1 mln zł brutto. Każda z tych ofert będzie weryfikowana i sprawdzana.

Nowe akumulatory otrzymają autobusy marki Solaris zakupione w 2017 roku (więcej o tym zakupie pisaliśmy TUTAJ). Są to więc stosunkowe nowe autobusy. Siedemnaście z nich to autobusy 12-metrowe oraz trzy pojazdy przegubowe. Pierwsze z wozów użytkowanych wyposażone są w akumulatory Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Drugie – przegubowe Solaris Urbino 18E –  wykorzystują baterie Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. W dokumentacji przetargowej czytamy, że krótsze z pojazdów – Urbino 12E – otrzymać mają pakiety baterii o pojemności co najmniej 210 kWh. W przypadku autobusów przegubowych minimalna – wymagana przez MPK – pojemność wynosi dziś 280 kWh.

Najlepsze ekspresy do kawy – ranking 2024

Po wymianie baterii zasięg autobusów elektrycznych na jednym ładowaniu ma wynieść co najmniej 150 km. Podmiot, który zdobędzie zamówienie będzie miał za zadanie wprowadzić rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych baterii tj. zdolności magazynowania energii elektrycznej co najmniej 210 kWh dla autobusu Solaris U12E i co najmniej 280 kWh dla autobusu Solaris U18E.

Oprócz tego wykonawca będzie musiał przeprowadzić m.in. montaż dodatkowej niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania. Musi to oczywiście uwzględniać dwa rodzaje ładowania baterii – przez wtyczkę i pantograf (zarówno ładowanie wolne jak i szybkie).

Retrofit baterii został zaplanowany na najbliższe cztery lata, a wykonawca będzie miał maksymalnie 6 tygodni na prace przy jednym autobusie (poza pierwszym autobusem, na który przewidziano 12 tygodni). Gwarancja na wykonane prace wyniesie 3 lata.

„Problem z efektywną eksploatacją autobusów elektrycznych podczas niskich temperatur dotyczy nie tylko Krakowa” (ROZMOWA)

Jarek Strzeboński 

Najnowsze

Co w Krakowie