20 autobusów elektrycznych marki Solaris zasili flotę komunikacji miejskiej. W poniedziałek, 4 lipca przedstawiciele MPK oraz Solaris Bus & Coach sp. z o.o. podpisali umowę na dostawę. Dzięki temu już za rok mieszkańcy Krakowa będą nimi podróżować. Nowe autobusy będą kierowane na trasy w rejonie Alei Trzech Wieszczów, a więc tam, gdzie najczęściej dochodzi do przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.
Solaris Bus zwyciężył w przetargu na zakup elektrobusów. Przetarg podzielono na dwie części: pierwsza obejmowała dostawę 13 nowych pojazdów elektrycznych o standardowej długości 12 metrów, druga – dostawę 7 przegubowych „elektryków”. Wartość podpisanego kontraktu to w sumie ok. 70 mln zł. Warto jednak podkreślić, że zakup 20 autobusów będzie dofinasowany kwotą 41,7 mln zł ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wiemy jakimi autobusami elektrycznymi pojadą krakowianie. MPK rozstrzygnął przetarg
Po dostarczeniu nowych autobusów do Krakowa, po mieście będzie jeździło ponad 100 autobusów elektrycznych. Kraków ma drugą najliczniejszą w Polsce flotę autobusów elektrycznych wynika z opublikowanego raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Po Krakowie jeździ 79 autobusów elektrycznych co stanowi ponad 13 % całego taboru.
Największą flotą składającą się ze 160 e-busów dysponuje MZA Warszawa. Pojazdy zeroemisyjne stanowią prawie 11 proc. floty stołecznego przedsiębiorstwa. Na drugim miejscu znalazł się krakowskie MPK z 79 autobusami zeroemisyjnymi. Podium zamyka MPK Poznań z 59 autobusami elektrycznymi . Co ciekawe wysoko na liście znajduje się niewielkie Jaworzno – miejski przewoźnik PKM Jaworzno dysponuje 44 szt. autobusami elektrycznymi co stanowi aż 62,9 proc. – to najwyższy procentowy udział w Polsce wśród przedsiębiorstw posiadających co najmniej 3 autobusy elektryczne.Równie wysoki wskaźnik udziału taboru zeroemisyjnego posiada MZK Zielona Góra – prawie co drugi autobus jest elektryczny
Zamówione autobusy elektryczne będą niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, wydzieloną przestrzeń oraz platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i porty USB do ładowania smartfonów. Każdy pojazd będzie wyposażony w możliwość ładowania przez wtyczkę oraz przez pantograf. Warto podkreślić, że wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w autobusie, w tym ogrzewanie, będą zasilane wyłącznie energią elektryczną.
MPK SA w Krakowie prowadzi obecnie jeszcze jedno postępowanie przetargowe, które obejmuje dostawę w sumie 22 autobusów elektrycznych (z opcją dostawy kolejnych sześciu pojazdów). Trwa właśnie sprawdzanie czterech ofert przesłanych przez firmy Solaris, Volvo, EvoBus Polska i Irizar.
(JS)
Z Krakowa do Gdańska – samochodem, samolotem, pociągiem czy busem? Jak dotrzeć nad morze