Koniec budowy parkingu P+R na Górce Narodowej. W ramach budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju powstał parking, pod którym znalazł się terminal autobusowy i pętla tramwajowa. Otwarcie zaplanowano na 12 stycznia.
– „Z początkiem roku mam dobrą informację dla mieszkańców północy Krakowa. W poniedziałek, 8 stycznia uruchomimy dla pasażerów terminal autobusowy na pętli tramwajowej na Górce Narodowej. Z kolei do 12 stycznia zacznie działać parking P+R dla 460 pojazdów. Wraz z rozpoczęciem funkcjonowania zintegrowanego węzła przesiadkowego otwarty będzie także dojazd od strony rozbudowanej al. 29 Listopada oraz od nowego odcinka ulicy Papierni Prądnickich – mówi wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Wiceprezydent dodaje, że obecnie trwają testy systemów obsługujących węzeł przesiadkowy, „tak by w przyszłym tygodniu mieszkańcy mogli korzystać z nowej infrastruktury”
Budowa parkingu P&R przy pętli tramwajowej Górka Narodowa zanotowała opóźnienie. Obiekt musiał zostać przeprojektowany z powodu braku możliwości budowy parkingu na pierwotnie planowanych na ten cel działkach. Zarząd Inwestycji Miejskich zlecił przeprojektowanie pętli końcowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. Chodziło o umożliwienie dokończenia trasy szybkiego tramwaju przy jednoczesnym zabezpieczeniu miejsc postojowych w systemie „parkuj i jedź”.
Aby można było zrealizować inwestycje z taką zmianą, konieczne było uzyskanie decyzji administracyjnych zezwalających na zamienne rozwiązanie projektowe. Jesienią zeszłego roku wydana została decyzja środowiskowa dotycząca tego zakresu, a niedawno Wydział Architektury i Urbanistyki UMK wydał decyzje zezwalające na realizacje, które stały się ostateczne. To otwiera drogę do rozpoczęcie budowy parkingu P+R na Górce Narodowej wraz z terminalem autobusowym i pętlą dla szybkiego tramwaju.
Dodatkowo w nowej lokalicji konieczne było uporanie się z zanieczyszczeniami ziemi. W okresie od 2017 do 2021 roku wykonywano szereg badań i ekspertyz, które dotyczyły jakości podłoża oraz warunków hydrogeologicznych. Na ich podstawie stwierdzono występowanie na terenie planowanej pętli na Górce Narodowej historycznych zanieczyszczeń w postaci substancji takich jak: węglowodory ropopochodne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i metale ciężkie. Za ponad 48 milionów złotych zanieczyszczenia zostały poddane tzw. remediacji czyli zostały oczyszczone na miejscu.
48 milionów złotych na usunięcie zanieczyszczeń z Górki Narodowej
Ukończony parking jest dwupoziomowy. Pomieści ok. 470 pojazdów, w tym kilkanaście miejsc dla niepełnosprawnych. Na parkingu będą działać punkty do ładowania pojazdów elektrycznych. Pod płytą parkingową zlokalizowano terminal autobusowy i pętlę tramwajową.
W ramach budowy nowej linii do Górki Narodowej wybudowane zostały łącznie trzy parkingi: przy pętli Krowodrza Górka, przy ul. Pachońskiego oraz na końcu trasy, na pętli Górka Narodowa P&R. Parkingi pprzy ulicy Opolskiej, na łącznie nieco ponad 200 miejsc, zostały otwarte na początku września, wraz z uruchomieniem linii tramwajowej.
fot. ZIM w Krakowie
Jarek Strzenoński