– Dlaczego arbitralnie pragnie się ograniczyć liczbę godzin przeznaczonych na katechizację w szkole, podczas których głosząc prawdę o Chrystusie, głosi się pełną prawdę o człowieku? Dlaczego tym samym uderza się w same fundamenty europejskiej kultury? Dlaczego chce się duchowo okaleczać kolejne pokolenia polskich dzieci i młodzieży, jak to już czyniono u nas w czasach PRL? Dlaczego nie chce się miłować człowieka w całej prawdzie jego człowieczeństwa, do której należy również wymiar transcendencji, czyli odniesienia człowieka do Boga? – pytał abp Marek Jędraszewski, podczas pasterki w katedrze na Wawelu w Krakowie.
W Boże Narodzenie o północy abp Marek Jędraszewski przewodniczył pasterce w katedrze na Wawelu. W czasie homilii Jędraszewski zwrócił uwagę, że w powszechnym doświadczeniu ciemności nocy kojarzą się ze złem. Arcybiskup mówił, że ta „noc jasności” pozwala odkryć chrześcijańską tożsamość – na przekór „poczynań niektórych, którzy właśnie w tych dniach pragną nas na nowo wprowadzić w czasy ciemności PRL-u poprzez usuwanie krzyży i stajenek betlejemskich z niektórych polskich urzędów”.
2023 lata od tego pamiętnego, decydującego dla całych losów ludzkości wydarzenia, znajdujemy się w głębi tajemnicy cichej, świętej nocy. Nocy jasności, która pozwala nam najpierw odkryć naszą chrześcijańską tożsamość. Nocy jasności, na przekór poczynaniom niektórych, którzy właśnie w tych dniach pragną nas na nowo wprowadzić w czasy ciemności PRL-u poprzez usuwanie krzyży i stajenek betlejemskich z niektórych polskich urzędów – ocenił arcybiskup Jędraszewski.
Metropolita dopytywał z ambony „dlaczego arbitralnie pragnie się ograniczyć liczbę godzin przeznaczonych na katechizację w szkole, podczas których, głosząc prawdę o Chrystusie, głosi się pełną prawdę o człowieku?”. – Dlaczego tym samym uderza się w same fundamenty europejskiej, zachodniej kultury? Dlaczego chce się duchowo okaleczać kolejne pokolenia polskich dzieci i młodzieży, jak to już czyniono u nas w czasach PRL-u? I dlaczego nie chce się miłować człowieka w całej prawdzie jego człowieczeństwa, do której należy również wymiar transcendencji, czyli odniesienia człowieka do Boga? – mówił Jędraszewski. Dalej wyjaśniał, że „każdy człowiek jest kochany przez samego Boga i to właśnie jest podstawą chrześcijańskiego humanizmu”. – Nie możemy zrozumieć siebie bez Chrystusa – podkreślił metropolita krakowski.
Dzieje chrześcijańskiej Polski to dzieje wielu Polaków, którzy umiłowali wolność ponad wszystko – podkreślił metropolita krakowski. – Tym większy ból, gdy po dziesięcioleciach zmagań znowu próbuje się odebrać nam lub przynajmniej ograniczyć naszą obywatelską wolność – w tym miejscu wskazał „na cierpienie ludzi, którzy nie mogą odmawiać koronki do miłosierdzia Bożego, łącząc się, dzięki transmisji TVP, z tymi, którzy modlą się codziennie w łagiewnickim Sanktuarium”. Wspomniał także krzywdę tych, którzy nagle utracili pracę.
fot. Archidiecezja Krakowska
Patrycja Bliska