AirHelp: pasażerom co najmniej 36 lotów z Krakowa należy się odszkodowanie

Ponad 21 tysiącom pasażerów, którzy korzystali we wrześniu w Polsce z usług linii lotniczych, należy się odszkodowanie za opóźnione lub anulowane loty – twierdzi firma AirHelp, specjalizująca się w prawach pasażerów linii lotniczych. Wśród nich są podróżujących na trasach z krakowskiego lotniska. Chodzi o co najmniej 36 rejsów.

Ruch na polskim niebie był w sierpniu i wrześniu niemal taki sam – pod względem liczby pasażerów. To ponad 1,217 mln w sierpniu i ponad 1,26 mln we wrześniu. To także odpowiednio 12,2 tys. i 12,4 tys. zrealizowanych połączeń. Podobnie było z punktualnością samolotów rejsowych – 80 i 79 proc. Różnice są więc marginalne. Ale jeśli chodzi o liczbę pasażerów, którym należy się odszkodowanie, mamy do czynienia z 51-proc. wzrostem. Główną przyczyną jest wielki, bo ponad dwustuprocentowy, wzrost liczby lotów odwołanych.

Na pierwszy rzut oka podobnie „niegroźnie” wypada porównanie liczby zakłóconych lotów – w sierpniu było ich ponad 3100, a we wrześniu ok. 3300. AirHelp zwraca jednak uwagę, że w tym zestawieniu zawierają się także połączenia niezrealizowane. – Statystyki wskazują na bardzo dużą różnicę w liczbie lotów odwołanych – w sierpniu było ich na polskich lotniskach raptem 40, a we wrześniu aż ponad 120, co oznacza wzrost o ponad 200 procent miesiąc do miesiąca” – komentuje Tomasz Pawliszyn z AirHelp. I dodaje, że o ile w sierpniu liczba osób, których loty zostały odwołane, wyniosła ponad 5 900, to we wrześniu „uziemionych” zostało już ponad 18 000 pasażerów. Najwięcej połączeń odwołało we wrześniu lotnisko im. Chopina w Warszawie (co najmniej 45), drugi pod tym względem był port lotniczy w Krakowie (co najmniej 36), a trzeci – w Gdańsku (co najmniej 16 anulowanych lotów).

Zgodnie z unijnymi przepisami – Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r – za opóźniony lub odwołany lot pasażerom linii lotniczych należy się odszkodowanie, wynoszące od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy). – Nie należy tego odszkodowania mylić z prawem do zwrotu kosztów lotu – to osobne prawo każdego pasażera. Niestety, jak wynika z naszych międzynarodowych badań, aż około 85 procent pasażerów linii lotniczych nie jest świadomych swoich praw, wobec czego odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty egzekwuje tylko niewielka część osób, którym takie pieniądze się należą – mówi Tomasz Pawliszyn.

(red)

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Najnowsze

Co w Krakowie