W tym tygodniu do Krakowa dotarł autobus zasilany wodorem marki Solaris Hydrogen U18. Przez najbliższe dwa miesiące będzie woził pasażerów na regularnych liniach. O tym, czy autobusy zasilane wodorowe zastąpią elektryki mówił w rozmowie z KRKNews.pl Marek Garncarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie.
Krakowski przewoźnik w najbliższych latach planuje zakup nowych autobusów zasilanych wodorem z wykorzystaniem środków unijnych. Jednocześnie do ich obsługi ma zostać przystosowana Stacja Obsługi Autobusów w Płaszowie, która będzie gruntownie przebudowana.
Jak podkreśla Marek Garncarczyk, autobusy wodorowe nie zastąpią autobusów elektrycznych, ale będą ich uzupełniłem – Zdajemy sobie oczywiście sprawę z ograniczeń jakie wynikają z eksploatacji autobusów elektrycznych także w okresie zimowym. Stąd m.in. stale rosnąca liczba stanowisk do szybkiego ładowania, które powstają i będą powstawać w przyszłości, na terenie miasta. MPK wielokrotnie podkreślało, jak ważna jest dywersyfikacja źródeł zasilania autobusów i wprowadzanie do floty nowych rozwiązań przyjaznych dla środowiska, takich jak m.in. pojazdy zasilane wodorem – mówi rzecznik MPK.
W czasie ostatnich mrozów krakowski przewoźnik zmagał się z licznymi opóźnieniami i odwołanymi kursami na liniach obsługiwanych przez autobusy elektryczne. Np. 10 stycznia na linii nr 503 nie wykonano 35 kursów. MPK tłumaczyło problemy bardzo niskimi temperaturami, które znacznie ograniczyły zasięg autobusów elektrycznych, wymagając częstszego ładowania baterii.
– Powodem były bardzo niskie temperatury. Na linii nr 503 kursują autobusy elektryczne. Z powodu bardzo niskiej temperatury tego dnia, zasięg tych autobusów znacznie się zmniejszył, a to wymagało częstszego ładowania baterii. Oczywiście podjęliśmy wiele działań, aby w maksymalnym stopniu ograniczyć liczbę niezrealizowanych z tego powodu kursów i zapewnić przejazd pasażerom. Problem z efektywną eksploatacją autobusów elektrycznych podczas niskich temperatur dotyczy nie tylko Krakowa. Podobne problemy były w innych polskich i europejskich miastach. Z olbrzymimi kłopotami właśnie z tego powodu musiało się na początku stycznia mierzyć m.in. Oslo – tłumaczył Marek Garncarczyk.
Pod koniec stycznia MPK rozpisało przetarg na dostarczenie nowych baterii do autobusów elektrycznych. Nowe akumulatory otrzymają autobusy marki Solaris zakupione w 2017 roku .Są to więc stosunkowe nowe autobusy. Baterie służyły więc przez niecałe 7 lat. Zgodnie z zapisami przetargowymi baterie mają być kompatybilne z ładowarkami plug-in jak i pantografowymi, których używa MPK Kraków. Baterie mają zapewnić co najmniej 150 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu, muszą być nowe, a wykonawca modyfikacji zapewni na nie 36 miesięcy gwarancji.
Zasilany wodorem Solaris Hydrogen U18 zanim wyjedzie na konkretną linię musi zostać przygotowany pod względem oznakowania wewnętrznego i zewnętrznego, doposażony w automat biletowy i kasowniki oraz sprawdzony pod kątem technicznym.
Jego głównym źródłem energii jest wodór. Pojazd jest całkowicie bezemisyjne, a jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest woda lub para wodna. Jest dostosowany do przewozu osób poruszających się na wózkach. Posiada klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej.
Do tankowania wodoru w MPK SA w Krakowie służy mobilna stacja ORLEN Południe, zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. To pierwsza mobilna stacja do tankowania wodoru w Polsce.
fot. MPK w Krakowie
Jarek Strzeboński