Kolejny wodorowy autobus na ulicach Krakowa. Od dzisiaj, 5 października na linii nr 128 (Zajezdnia Płaszów – Prądnik Czerwony) przez kilka najbliższych tygodni będzie kursował autobus zasilany wodorem marki Autosan o nazwie SANCITY 12LFH. To drugi autobus wodorowy testowany w tym momencie na krakowskich ulicach. W przyszłym roku MPK chce sprawdzić na naszych drogach przegubowy autobus wodorowy.
– Kraków, jako pierwsze miasto w Polsce, będzie eksploatowało jednocześnie dwa wodorowe autobusy dwóch różnych producentów. Od czerwca pasażerów na linii nr 128 wozi już autobus marki Solaris – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.
Wodorowy Autosan ma 12 metrów i jednocześnie może nim podróżować ponad 80 osób. Autobus jest wyposażony w ogniowo wodorowe o mocy 70 kW oraz cztery butle, w których w sumie może się zmieścić do 31 kg wodoru.
– To daje możliwość przejechania na jednym ładowaniu do ok. 400 km. Wodór jest magazynowany na dachu autobusu w nowoczesnych zbiornikach kompozytowych, które charakteryzują się bardzo dużą wytrzymałością i szczelnością. Autobus jest całkowicie bezemisyjny, a jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest woda lub para wodna. Oczywiście pojazd jest niskopodłogowy, dostosowany do przewozu osób poruszających się na wózkach. Posiada klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej – informuje MPK.
Do tankowania wodoru w MPK SA w Krakowie służy od czerwca mobilna stacja ORLEN Południe, zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Przypomnijmy, że jest to pierwsza mobilna stacja do tankowania wodoru w Polsce.
Światowa premiera pierwszego przegubowego autobusu na wodór w Krakowie [zdjęcia]
(JS)