Będą wyższe odszkodowania za spóźniające się pociągi? 

Dariusz Sieczkowski via Foter.com

Większe i sprawiedliwsze odszkodowania za spóźnienia, ułatwienia dla niepełnosprawnych podróżnych, miejsce dla rowerów w każdym pociągu – Parlament Europejski przegłosował pakiet zmian, które mają zwiększyć prawa pasażerów kolei na terenie Unii Europejskiej.

Zmiany mają wpłynąć na komfort coraz to większej liczby pasażerów poruszających się koleją po Małopolsce. Nad przepisami pracowała trójka polskich europosłów : Elżbieta Łukacijewska, Róża Thun i Marek Plura.

W 2017 r. stacja Kraków Główny przyjęła 16 milionów pasażerów. Była to najszybciej rozwijającą się duża stacja w Polsce. W ciągu trzech lat, dzięki rozwojowi połączeń aglomeracyjnych oraz odbudowie sieci połączeń dalekobieżnych z wykorzystaniem zmodernizowanych tras liczba pasażerów wzrosła o 150%. Teraz pojawiła się szansa na dalszy wzrost tej liczby. Parlament Europejski przegłosował właśnie zmiany mające uczynić podróż koleją wygodniejszą, bezpieczniejszą i mniej ryzykowną pod względem finansowym. 

– To prawdziwa kolejowa rewolucja. Nowe przepisy, dotyczące rowerzystów i osób niepełnosprawnych, obejmą wszystkie rodzaje przewozów pasażerskich. Niezależnie od tego czy pojedziemy podmiejską kolejką do pracy i szkoły, czy też wybieramy się w daleką podróż na wakacje, na przykład z rowerem – mówi Róża Thun.

Kluczowe zmiany to m.in.:

  • podniesienie progu odszkodowań, a w przypadku spóźnień ponad 120 min. zwrot 100% za bilet
  •  
  • wprowadzenie kategorii podróży łączonej, co oznacza, że za przesiadkę będzie odpowiadał przewoźnik
  •  
  • każdy nowy lub remontowany skład będzie musiał posiadać wyraźnie oddzieloną i oznakowaną strefę do przewozu rowerów z przynajmniej 8 miejscami na rowery (przewoźnicy mają 2 lata na dostosowanie taboru)

Pakiet zmian dla osób niepełnosprawnych obejmuje:

  • prawo do przejazdu z osobą towarzyszącą lub psem we wszystkich typach pociągów i połączeń;
  • pomoc przeszkolonego personelu na każdej stacji bez konieczności powiadamiania obsługi z dużym wyprzedzeniem (na dużych dworcach asysta będzie dostępna 24h)
  •  
  • za ewentualne uszkodzenia lub utratę używanego w podróży sprzętu wspomagającego niepełnosprawnych będzie odpowiadał przewoźnik.

– Planowanie podróży koleją dla osoby niepełnosprawnej to wyzwanie niczym wejście zimą na K2. Wiem coś o tym, bo jako osoba niepełnosprawna wielokrotnie miałem kłopoty na dworcach, szczególnie kiedy okazywało się, że pociąg lub peron nie jest dostępny. Mam nadzieję, że dzięki zaproponowanym przez nas rozwiązaniom niepełnosprawni będą mogli wreszcie z przyjemnością jeździć także pociągami” – mówi europoseł Marek Plura.

Aby przepisy weszły w życie konieczne będzie uzyskanie porozumienia z krajami członkowskimi (Radą) i Komisją.

Zobacz także