Będzie stylowo, a nawet premium. I nie uwierzycie, że…

fot. ZIKIT

Do tej pory ze stylem, klasą i czymś premium kojarzyliśmy głównie samochody. Z czasem, na różnych portalach, odnaleźliśmy też, hmm…, hostessy premium. Ale dziś te słowa (z premium na czele) całkowicie zostały przedefiniowane przez krakowskich urzędników. Ci to mają fantazję! I trudno uwierzyć w to, że chodzi o… wiaty przystankowe.

Otóż w Krakowie powstają wiaty przystankowe w wersji, a jakże, premium! Ale nie tylko. Szał mają zrobić wiaty stylowe – jedna z nich już została zamontowana na przykład na przystanku  „św. Gertrudy” w kierunku Wawelu (na zdjęciu powyżej).

Wiat stylowych będzie więcej i zostaną ustawione w obrębie pierwszej obwodnicy na tle Plant. Z tego powodu są w kolorze zielonym (jodłowym), posiadają też delikatne ornamenty i rzeźbienia, np. na podporach oraz dwuspadowy dach – tłumaczy Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Trochę dalej, ale także w ścisłym centrum Krakowa, ustawione zostaną wiaty stylizowane, takie jak na przykład w Rynku Dębnickim.  Wiaty stylizowane są w kolorze popielatym (kamiennym), ponieważ w wielu miejscach zostaną ustawione na tle kamienic i zabytkowych obiektów.

Wiat stylowych i stylizowanych będzie w Krakowie w sumie 60, czyli trzy razy więcej niż do tej pory, głównie w Śródmieściu. Ich projekty zostały zaakceptowane przez Plastyk Miejską i Małopolskiego Konserwatora Zabytków.

Trzecim typem wiat, które już pojawiły się na ulicach Krakowa, są tak zwane wiaty typu premium o nowoczesnym wyglądzie, które zostaną zamontowane w miejscach węzłów przesiadkowych oraz w pobliżu nowoczesnej, modernistycznej architektury (np. w pobliżu Centrum Kongresowego). Takich wiat w okresie trwania umowy koncesyjnej, czyli do 2029 roku, pojawi się ok. 100.

W przeważającej większości wymieniane wiaty będą miały jednak tradycyjny wygląd. Warto jeszcze wspomnieć o tzw. wiatach dodatkowych, które ustawiane są w miejscach, gdzie ruch pasażerski jest mniejszy i np. brakuje miejsca na postawienie typowej konstrukcji. Są to tzw. wiaty wspornikowe, pozbawione bocznych szyb, ale z większym dachem, tak aby jak najlepiej chronić przed np. opadami deszczu.

Wymiana wiat przystankowych dotyczy 519 istniejących wiat, w zamian których zostanie zamontowane 500 nowych. Różnica 19 sztuk wynika z tego, iż tam gdzie obecnie są zamontowane dwie wiaty, zostanie zamontowana jedna odpowiednio większa.

Stare wiaty miały skorodowane elementy konstrukcji m.in. słupki, które były zakopane w ziemi i dlatego na pierwszy rzut oka zniszczenia nie były widoczne. W niektórych zaważono uszkodzone konstrukcje dachu, a jeszcze inne zostały trwale uszkodzone przez wandali. Obecnie w Krakowie jest 1800 przystanków, z czego około jest 1000 zadaszonych.

(ip)

fot. ZIKIT

Zobacz także