Brakuje 230 tysięcy złotych na projekt remontu mostu Grunwaldzkiego

Dopiero trzecia próba znalezienia firmy, która przygotuje projekt remontu mostu Grunwaldzkiego, zakończyła się sukcesem. Chociaż to za duże słowo – teraz miasto musi znaleźć brakujące środki w budżecie. 

Zarząd Dróg Miasta Krakowa szuka firmy, która przygotowuje projekt remontu mostu oraz uzyska wszystkie zgody i uzgodnienia. Prace związane z remontem miałby ruszyć już w  2025 roku. Wśród planowanych robót, oprócz samej wymiany nawierzchni jezdni, torowiska i chodników, znalazły się także m.in. lokalne naprawy betonu płyty pomostu, dźwigarów, przyczółków i filarów, wymiana izolacji i urządzeń dylatacyjnych czy zabezpieczenie balustrad przed korozją. Do tego należy doliczyć prace przy instalacjach, w tym przy  magistrali ciepłowniczej.

Na przeszkodzie stanęły jednak pieniądze. W pierwszym przetargu nikt się nie zgłosił. Druga próba była już bardziej udana. Zgłosiła się jedna firma, która zaproponowała za przygotowanie dokumentacji prawie 560 tysięcy złotych. Ta kwota blisko trzykrotnie przewyższała budżet ZDMK, która zakładał kwotę 200 tys. zł. W tej sytuacji urzędnicy zdecydowali o unieważnieniu postępowania. W trzeciej podejściu zgłosiły się trzy firmy. Najniższa oferta opiewa na kwotę 431 tysięcy złotych, tymczasem budżet na to zdanie się nie zmienił i nadal wynosi 200 tysięcy. 

Teraz ZDMK  będzie musiał podjąć decyzję, czy ponownie unieważnić postępowanie, czy znaleźć brakującą kwotę na rozpoczęcie prac projektowych.

Tymczasem most jest w coraz gorszym stanie, co wykazała ekspertyza przeprowadzona przez Politechnikę Krakowską na zlecenie ZDMK. Jak informowano, most Grunwaldzki może bezpiecznie służyć mieszkańcom Krakowa do 2038 roku. Plan miasta zakłada wyremontowanie przeprawy w celu wydłużenia jej żywotności. Następnie most zostanie zburzony, a w jego miejsce powstanie nowy obiekt.

Jaka przyszłość Mostu Grunwaldzkiego? (ROZMOWA)

 

– Na dystansie 10-12 letnim most Grunwaldzki musi zostać wyburzony i zbudowany na nowo. Miasto musi się przygotować do budowy nowego obiektu. Aby obecnie istniejąca przeprawa dotrwała do wspomnianych 10 lat, musi zostać przeprowadzony remont – nieco podobny do przeprowadzanych już remontów mostu Dębnickiego i mostu Nowohuckiego. Przy okazji remontu przebudowany zostanie również ciepłociąg. Rozpoczęcie remontu przewidujemy na 2025 rok – tłumaczy ZDMK w Krakowie.

ZDMK  szacuje, iż roboty remontowe będą trwały ok. 10 miesięcy. Jednak dokładny zakres koniecznych do wykonania prac będzie wynikał z projektu remontu, a w szczególności z przewidzianej do zastosowania przez wykonawców inwestycji technologii robót. Wybrana technologia będzie miała istotny wpływ na zakres ewentualnych utrudnień w ruchu. – Dopiero na tym etapie będzie można szczegółowo określić na jaki okres zostaną wprowadzone ograniczenia w ruchu na moście Grunwaldzkim. 

Najnowsze

Co w Krakowie