Buspas na Opolskiej do likwidacji. Został wprowadzony trzy miesiące temu

Na ulicy Opolskiej pod koniec maja otwarto nowy odcinek buspasa. Od samego początku wprowadzenie tego rozwiązania spowodowało powstanie gigantycznych korków. Teraz miasto wycofuje się z tego pomysłu i planuje jego likwidacje. 

Pod koniec maja na ulicy Opolskiej pojawił się nowy odcinek buspasu. Pojazdy komunikacji miejskiej poruszają się wydzielonym pasem od ulicy Wyki w stronę węzła łączącego Opolską z ulicą Weissa. Na odcinku kilkuset metrów kierowcy mają do dyspozycji dwa pasy ruchu – trzeci, skrajny prawy został przeznaczony dla pojazdów MPK.

Takie rozwiązanie – jak argumentował urząd miasta – miało na celu usprawnienie ruchu komunikacji miejskiej i zmniejszenie czasu przejazdów autobusów. Jednak od momentu uruchomienia buspasu, w tym miejscu zaczęły się pojawiać korki i zatory. W godzinach szczytu są tak duże , że sięgają aż do nowego tunelu pod ulicą Opolską. – „Został wybudowany tunel, w którym nie było korka, a od czasów oddania buspasa korki tworzą się już w tunelu” – komentują zmotoryzowani mieszkańcy. Dotychczas ruch w tym miejscu odbywał się w miarę płynnie, trzema pasami, od ulicy Mackiewicza do Ronda Ofiar Katynia. Uruchomienie buspasu zatamowało ruch i doprowadziło do powstania korków.

Zarząd Dróg Miasta Krakowa odniósł się do sprawy, tłumacząc, że projekt nowej organizacji ruchu, wprowadzający pasy ruchu dla autobusów, został opracowany przez Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. Zatwierdzenie tej organizacji ruchu było poparte badaniem czasów przejazdów autobusów wykonanym przez tę jednostkę.

„Wprowadzanie buspasów jest także zgodne z Uchwałą Rady Miasta Krakowa, wprowadzającą Politykę Transportową Miasta” – wyjaśnia ZDM. Obecnie Zarząd Transportu Publicznego obserwuje funkcjonowanie nowych odcinków buspasów. Jeśli okaże się, że istnieje potrzeba i możliwość skorygowania ich funkcjonowania, zostanie opracowany projekt zmian w organizacji ruchu.

Na początku czerwca magistrat opublikował dane dotyczące natężania ruchu w tunelu. Tylko jednego dnia – 15 maja – w czasie szczytu porannego (godz. 7.30–8.30) tunelem w kierunku ronda Ofiar Katynia przejechało 1637 pojazdów. W kierunku Nowej Huty – 1290. Po południu, w godzinach od 15.30 do 16.30 tunelem przejechało w kierunku zachodnim 1772 pojazdów, a wschodnim – 1553.

– Można więc śmiało założyć, że przez pierwszy rok funkcjonowania z konstrukcji skorzystało kilka milionów samochodów. Gdyby nie było tunelu, te wszystkie pojazdy blokowałyby sprawny przejazd tramwajów z północy i na północ miasta – poinformował urząd miasta.

Czy w takim razie urzędnicy dając zgodę na powstanie buspasu „zakorkowali” tunel? Na to wygląda, bo w tym tygodniu likwidacje tego odcinka buspasu zapowiedział prezydent Krakowa. Ma to nastąpić w „najbliższych tygodniach”.

– Jego ewentualne przywrócenie będzie dopiero po otwarciu północnej obwodnicy – podkreślił Aleksander Miszalski.  

 

Najnowsze

Co w Krakowie