Co z podwyżką opłat za przejazd autostradą A4 Kraków – Katowice? GDDKiA: jest niezasadna. Ale i tak będzie

Fot. commons.wikimedia.org

Stalexport zapowiedział, że od października podnosi niektóre opłaty za przejazd autostradą A4 Kraków – Katowice. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uważa, podwyżka jest niezasadna. Ale stanowisko GDDKiA nie jest wiążące dla spółki zarządzającej płatnym odcinkiem A4, więc podwyżka i tak wejdzie w życie.

Stalexport chce podnieść opłaty za przejazd płatnym odcinkiem autostrady A4 Kraków – Katowice. Od października opłata dla samochodów osobowych wzrośnie z 10 do 12 złotych na każdej bramce. Za przejazd zapłacimy więc 24 złote. Wzrośnie też opłata z wykorzystaniem płatności automatycznych dla pierwszej kategorii – z 7 do 8 złotych w każdym punkcie poboru opłat.

Stalexport Autostrada Małopolska poinformowała kilka dni temu o skierowaniu wniosku w tej sprawie do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Tyle że GDDKiA nie może powstrzymać podwyżki,choć uważa ją za nieuzasadnioną. „Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z Umowy Koncesyjnej. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami umowy koncesyjnej” – czytamy w stanowisku GDDKiA dotyczącym propozycji Stalexportu.

Mimo tego GDDKiA zwróciła się do koncesjonariusza z prośbą o rozważenie okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji Stalexportu w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd. Państwowy zarządca dróg zwraca uwagę, że na autostradach zarządzanych przez GDDKiA od lat (od 2012 roku) stawki opłat pozostają niezmienione. Podkreśla też, że droższy przejazd A4 spowoduje przeniesienie ruchu na drogi alternatywne. I sugeruje, że dobie pandemii powinno się obniża opłaty, a nie je podnosić.

„Wprowadzenie wnioskowanej przez koncesjonariusza podwyżki nie znajduje uzasadnienia w obecnej sytuacji” – twierdzi GDDKiA. I co z tego? Nic! Przy poprzednich podwyżkach też były zgłaszane wątpliwości i sugestie. Stalexport i tak zrobił swoje.

GS

Mniejszy ruch na autostradzie A4 Kraków – Katowice, mniejsze zyski Stalexportu

Zobacz także