Władze Krakowa chcą uporządkować kwestie związane m.in. z porzucanymi w nieodpowiednich miejscach hulajnogami. Od teraz prywatni operatorzy będą zobowiązani do opłacania parkowania swoich pojazdów, a ilość tych pojazdów w centrum miasta będzie rygorystycznie kontrolowana.
To kluczowe ustalenia umowy, która została wypracowana przez władze Krakowa we współpracy z operatorami hulajnóg elektrycznych, mająca na celu rozwiązanie problemu nadmiernego zapełnienia miasta tymi jednośladami. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie podpisał umowy z operatorami hulajnóg elektrycznych, które umożliwią przenoszenie nieprawidłowo zaparkowanych jednośladów.
Faza pilotażowa obejmie obszar centrum miasta, wychodzący nieco poza tzw. drugą obwodnicę. W tym zakresie, obejmującym przeważnie obszar między Alejami Trzech Wieszczów, ulicą Wita Stwosza, Aleją Powstania Warszawskiego a ulicą M. Konopnickiej, wyznaczono 163 punkty mobilności. Tylko w tych miejscach użytkownicy będą uprawnieni do legalnego pozostawienia hulajnogi.

Na mocy podpisanej umowy, aplikacje operatorów będą zobowiązane do blokowania możliwości zakończenia wypożyczenia poza wyznaczonymi punktami mobilności. Zgodnie z umową, „nieprawidłowo zaparkowana hulajnoga w obrębie wyznaczonego terenu, czyli taka, która kwalifikuje się do przeniesienia, obejmuje każdy pojazd znajdujący się poza wyznaczonym punktem mobilności, oznaczonym liniami i wyraźnym znakiem na ziemi” – informuje Zarząd Transportu Publicznego.
Porzucone hulajnogi będą mogły być zgłaszane przez mieszkańców do Zarządu Transportu Publicznego za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: hulajnogi@ztp.krakow.pl lub telefonicznie pod numerem telefonu: 501 678 116. W zgłoszeniu konieczne będzie załączenie zdjęcia niepoprawnie zaparkowanego pojazdu.
Zgodnie z wytycznymi ZTP, każde potwierdzone naruszenie będzie przekazywane firmie, która, na koszt odpowiedniego operatora, przeniesie hulajnogę we właściwe miejsce.
„Oczekujemy, że wprowadzone nowe zasady i usługa przenoszenia pozwolą skutecznie i sprawnie poradzić sobie z problemem zbyt dużego zagęszczenia przestrzeni miejskiej elektrycznymi hulajnogami od prywatnych wypożyczalni. Jeśli ten projekt, obecnie wprowadzony w fazie pilotażowej na 3 miesiące, okaże się efektywny, planujemy rozszerzyć go na pozostałe obszary miasta w przyszłym roku” – ogłosił ZTP.
Poza obszarem miasta objętym projektem pilotażowym, hulajnogi powinny być parkowane zgodnie z przepisami ruchu drogowego, tj. możliwie blisko krawędzi chodnika, pozostawiając przynajmniej 1,5 metra na swobodne przechodzenie lub przejazd.
Jarek Strzeboński