Czy tramwaj jest za głośny? Ruszają badania na nowej trasie do Górki Narodowej

Po zakończeniu budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej pojawiły się pytania dotyczące poziomu hałasu i zanieczyszczeń w okolicy inwestycji. Aby ocenić skuteczność zastosowanych rozwiązań ochronnych, Zarząd Inwestycji Miejskich zlecił   przeprowadzenie analizy, która określi, czy okolica spełnia wymagane normy ochrony środowiska, zwłaszcza w zakresie hałasu i jakości powietrza.

Na czym polega taka analiza? Każda z inwestycji na etapie projektowania uzyskuje tzw. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach oraz w raport o oddziaływaniu na środowisko. Dokumenty te (wymagane przez przepisy prawa) określają, w jaki sposób zminimalizować wpływ inwestycji na otoczenie. Po zakończeniu prac obowiązkowe jest sporządzenie analizy porealizacyjnej, która pokaże czy rzeczywisty wpływ inwestycji na środowisko nie różni się od tego określonego na etapie projektowania.

Analiza musi określać rzeczywiste oddziaływanie inwestycji na środowisku w zakresie klimatu akustycznego (poziom hałasu) i porównywać je z wynikami raportu oddziaływania na środowisko. To pozwala na ocenę skuteczności zastosowanych rozwiązań technicznych (w zakresie minimalizacji oddziaływania na środowisko).

Jeżeli zastosowane rozwiązanie nie są skuteczne, konieczne może się okazać sięgnięcie po kolejne środki, które pozwolą ograniczyć negatywny wpływ na otoczenie. Dotyczy to przede wszystkim hałasu – jeśli przekracza on normy określone w przepisach (Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku), konieczne będzie jego ograniczenie. Analiza wskazuje wówczas najlepsze sposoby by to osiągnąć – może to być ekran akustyczny, ale też cichsza nawierzchnia lub wprowadzenie zmian w stałej organizacji ruchu np. poprzez ograniczenie dopuszczalnej prędkości pojazdów.

Badanie będzie prowadzone w dwóch etapach. Najpierw w ciągu trzech miesięcy od dnia podpisania umowy, analiza będzie dotyczyła zakresu inwestycji oddanego do 1 września 2023 r. (odcinek ul. Bratysławska – ul. Banacha). W drugim etapie, od 15 stycznia do 15 marca 2025 r. badanie będzie przeprowadzone dla części inwestycji oddanej 30 grudnia 2023 r. (odcinek ul. Banacha – pętla Górka Narodowa).

Analiza porealizacyjna będzie wykonywana aż w 66 lokalizacjach, w tym w 46 wskazanych w decyzji środowiskowej. Badanie będzie przeprowadzone w sposób ciągły, przez całą dobę, w dni robocze oraz poza okresami przerw w nauce (wakacje i ferie), czyli w warunkach akustycznie najbardziej niekorzystnych.

Wartość prac wynosi 233 tys. złotych brutto.

Chwasty przejmują pętlę Krowodrza Górka. Mieszkańcy i radni apelują o interwencję (ZDJĘCIA)

 

 

Najnowsze

Co w Krakowie