Palmy wielkanocne, Parmurelo i pisanki. Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli przeniosło działalność do sieci i dzięki temu możemy obejrzeć wirtualną kolekcję, w której znajdują się eksponaty związane z Wielkanocą. Koniecznie to zobaczcie!
W wirtualnych zbiorach znajdziemy palmę wielkanocną. W muzeum znajduje się około 200 tego typu eksponatów, a najstarszy ma ponad 100 lat. Na stronie placówki znajdziecie historię pani Weroniki, której palmy cieszyły się ogromnym uznaniem. Bohaterka opowieści sprzedawała rękodzieła na Nowym Kleparzu, gdzie ustawiały się po nie tłumy.
– „Zawsze można było od razu poznać, które kwiaty było przez nią zrobione, ponieważ charakteryzowały się lepszą formą i kształtem. Pamiętam, że nie było chyba kwiatka, którego by nie potrafiła zwinąć z bibuły swoimi zręcznymi palcami, od stokrotki po róże jeszcze w pączku. Śmiałyśmy się, że mistrza nie dogonimy, ale starałyśmy się. Mama nigdy nie krytykowała, że na przykład: nie taka wielkość kwiatka czy płatka, mówiła, że w życiu nic nie jest idealne, jeden kwiat może być większy, a drugi mniejszy” – opowiada pani Elżbieta, córka pani Weroniki.
Całą historię znajdziecie tutaj.
Czym jest Parmurelo?
Oprócz tradycyjnych polskich palm w kolekcji muzeum znajdują się ich włoskie kuzynki – Parmurelo. Jest to ręcznie pleciona konstrukcja z liści palmy daktylowej. Palmy wykonywane są przez liguryjskie rodziny, które szczycą się długimi tradycjami w wykonywaniu tego rękodzieła. Najstarsze Parmurelo w kolekcji pochodzi z 1917 r. i zostało wykonane w San Remo.
– „Liście palmowe są przygotowywane już w czerwcu poprzedniego roku, kiedy to szczyt palmy zawiązuje się od góry, po to aby w marcu wyciąć ze środka młode liście, które wyrosły w ciemności i dzięki temu uzyskały jasną, żółto-zielonkawą barwę” – możecie przeczytać na stronie Muzeum Etnograficznego.
Z Parmurelo wiąże się ciekawa legenda, którą znajdziecie tutaj.
Niezwykłe pisanki
W zbiorach muzeum znajdują się także liczne pisanki, wykonane różnymi technikami. Pośród nich znajdziemy jajka ozdobione batikowaniem, czyli techniką polegająca na rysowaniu wzoru gorącym woskiem nanoszonym za pomocą specjalnego pisaka i zanurzeniu przedmiotu w barwniku. W Krakowie batikowane pisanki powstawały pod kierownictwem Antoniego Buszka. Styl „jawajsko-krakowski” łączył kompozycję i kolorystykę jawajską z motywami zdobniczymi jaj i malowanek z Zalipia.
Więcej o pisankach przeczytacie tutaj.