Dramat parkingowy w Nowej Hucie. Bezradność ZDMK wzbudza niepokój mieszkańców

Zatarasowane drogi wewnętrze, zniszczone kołami samochodów tereny zielone, parkowanie na chodnikach i skwerach – to codzienność mieszkańców Nowej Huty. Sytuacja w tej największej dzielnicy Krakowa staje się coraz bardziej beznadziejna, gdyż brak miejsc parkingowych jest coraz bardziej dotkliwy dla ludzi, a urzędnicy z Zarządu Dróg Miasta Krakowa odpowiedzialni za zarządzanie drogami miasta nie wykazują skuteczności w rozwiązaniu tego problemu. Mieszkańcy z coraz większym niepokojem obserwują narastające trudności w znalezieniu miejsca na zaparkowanie pojazdów, co prowadzi do frustracji i utrudnień w codziennym życiu.

Mieszkańcy mówią wprost  o coraz częstszych przypadkach konieczności parkowania pojazdów w odległościach znacznie oddalonych od swoich miejsc zamieszkania, nieraz na innych osiedlach.

„To naprawdę frustrujące. Codziennie muszę szukać miejsca na zaparkowanie swojego samochodu, często kończy się to na parkowaniu kilka uliczek dalej od mojego bloku. To nie tylko niewygodne, ale też czasochłonne i stresujące” – mówi Jan, mieszkaniec os. Teatralnego.

Dodatkowym problemem jest fakt, że niektórzy kierowcy zmuszeni są do parkowania na chodnikach, co blokuje przejścia dla pieszych i utrudnia swobodny przepływ ruchu pieszych, co z kolei stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Mimo licznych skarg i doniesień ze strony mieszkańców, urzędnicy Zarządu Dróg Miasta Krakowa nie prezentują konkretnej strategii ani planu działania mającego na celu rozwiązanie problemu braku miejsc parkingowych w Nowej Hucie.

„Czujemy się bezradni wobec tego problemu. Urzędnicy nie wykazują zainteresowania ani skuteczności w rozwiązaniu tej sytuacji, co wzbudza w nas ogromny niepokój” – komentuje pani Anna, mieszkanka os. Kolorowego.

Zapytaliśmy, czy Zarząd Dróg Miasta Krakowa wie ,ile jest w ogóle miejsc parkingowych w Nowej Hucie. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że „Zarząd Dróg nie prowadzi inwentaryzacji publicznych miejsc parkingowych”.

Urzędnicy podkreślają, że sukcesywnie realizują parkingi lub miejsca postojowe wskazane przez poszczególne Rady Dzielnic na podstawie podjętych uchwał, a także w ramach zadań ogólnomiejskich umieszczonych w corocznie uchwalanym Budżecie Miasta Krakowa na kolejne lata.

Parkingi lub miejsca postojowe są również realizowane w ramach corocznych wniosków mieszkańców do Budżetu Obywatelskiego. Gwarancją realizacji takiego zadania jest uzbieranie jak największej liczby głosów mieszkańców popierających wniosek.

Na podstawie opracowanych dokumentacji projektowych w 2023 r. planowane były do realizacji parkingi (miejsc postojowych) w następujących lokalizacjach:

Dzielnica XVIII Nowa Huta

 – os. Spółdzielcze w rejonie budynku nr 8

 – os. Zielone w rejonie budynków nr 15 – 16.

Dzielnica XVII Wzgórza Krzesławickie

 – budowa zatoki parkingowej pełniącej funkcję „Kiss and Ride” przy Szkole Podstawowej nr 98 ul. Poległych w Krzesławicach. (inwestycja zrealizowana w 2023r w ramach zadania Budżetu Obywatelskiego)

Dzielnica XVI Bieńczyce

 – budowa parkingu przy stacji trafo, ul. Wacława Króla 18

Dzielnica XIV Czyżyny

 – budowa zatok parkingowych w os. 2 Pułku Lotniczego w rejonie budynku nr 46

Ponadto w 2023 r. przygotowywano opracowania projektowe dotyczących budowy parkingów (miejsc postojowych) w następujących lokalizacjach:

Dzielnica XVIII Nowa Huta

– Budowa i przebudowa miejsc postojowych przy ul. Zuchów wzdłuż budynków nr 7 i 8 na os. Ogrodowym.

– Budowa miejsc parkingowych w os. Na Skarpie w rejonie budynków nr 10, 11, 12 (umowa na opracowanie dokumentacji projektowej zawarta 06.04.2023r).

– Budowa miejsc postojowych w os. Teatralnym w rejonie budynków nr 18 – 22 (umowa na opracowanie koncepcji zawarta w dniu 13.04.2023r)

– Budowa miejsc postojowych na os. Willowym w rejonie budynków nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 (umowa na opracowanie koncepcji zawarta w dniu 18.05.2023r)

Dzielnica XVI Bieńczyce

– Przebudowa parkingu przy ul. Samorządowej (umowa na opracowanie dokumentacji projektowej zawarta w dniu 18.05.2023r)

– Budowa parkingu na wysokości budynku nr 5 na os. „Przy Arce” przy ul. Szajnowicza-Iwanowa (umowa na opracowanie dokumentacji projektowej – trwa weryfikacja oferty)

 – Budowa parkingu na os. Wysokim w rejonie budynku nr 15,

Dzielnica XV Mistrzejowice

 – Budowa miejsc postojowych na wysokości budynku nr 57 w os. Oświecenia.

Na wniosek mieszkańców była analizowana również możliwość lokalizacji parkingów wielopoziomowych na osiedlach Hutniczym, Stalowym i Szkolnym, które poprzez układ dróg dojazdowych są skomunikowane z Aleją Solidarności. Powyższy wniosek mieszkańców miał na celu odciążenie Alei Solidarności z parkujących wzdłuż niej samochodów.

Po analizie stanów własności działek pozostających własnością Gminy Miejskiej Kraków, których powierzchnia i gabaryty pozwalały na lokalizację parkingu wielopoziomowego, zapisów wynikających z wpisania ww. osiedli wraz z układem urbanistycznym „starej Nowej Huty” do rejestru zabytków miasta Krakowa pod nr A-1132 z dnia 30.12.2004r, zapisów obowiązującego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego obszaru „Centrum Nowej Huty” (uchwała nr XCII/1362/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 04.12.2013r), zapisów Obszaru Zalewu Nowohuckiego objętego Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego obszaru „Dolina Dłubni – Krzesławice” (uchwała nr XXXVI/464/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 12.03.2008r) wynika brak możliwości lokalizacji parkingów wielopoziomowych w obszarze Nowej Huty.

Ponadto podpisanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30.01.2023r zarządzenia kwalifikującego obszar Nowej Huty jako reprezentatywny przykład urbanistyki socrealizmu w Polsce i uznanie za Pomnik Historii „Kraków – zespół architektoniczny i urbanistyczny dzielnicy Nowa Huta” dodatkowo ogranicza lub wręcz uniemożliwia lokalizację obiektów typu parkingi podziemne – wyjaśniają urzędnicy z ZDMK.

Należy tutaj nadmienić, że obostrzeniom wynikającym z ww. przepisów podlegają nie tylko budynki, ale także całe obszary urbanistyczne towarzyszące budynkom mieszkalnym tj. parki, tereny zielone, place, ulice, elementy małej architektury itp., co – jak wyżej wspomniano – ogranicza lub uniemożliwia nie tylko możliwość powstania parkingów podziemnych, jak również naziemnych miejsc postojowych czy parkingowych, których lokalizacja zaburzałaby i zmieniała istniejący układ urbanistyczny osiedli Nowej Huty powstałych w latach 50 – tych ubiegłego wieku.

Jak wynika z powyższych wyjaśnień, raczej nic ze znacznym zwiększeniem liczb miejsc parkingowych w Nowej Hucie zrobić się na razie nie da.

Marek Adamski

Wiceprezydent Andrzej Kulig rozdawał budki lęgowe dla ptaków. Przybyły tłumy krakowian (ZDJĘCIA, WIDEO)

Najnowsze

Co w Krakowie