Dropshipping – formalności, o których trzeba pamiętać

Dropshipping zwykle przedstawia się jako model biznesowy o niskim progu wejścia, który jest dość łatwy w prowadzeniu. Trzeba mieć jednak na uwadze, że on również wymaga dbałości o formalności, a od dokumentów nie da się uciec w żadnym typie działalności. O czym należy pamiętać?

Co to jest dropshipping?

W pierwszej kolejności warto przybliżyć pojęcie dropshippingu. Oznacza ono model logistyczny e-commerce cieszący się szczególną popularnością w ostatnich latach. Polega na tym, że sprzedawca oferuje produkty na sprzedaż, ale nie przechowuje ich fizycznie w magazynie. Kiedy klient dokonuje zakupu, właściciel sklepu przekazuje zamówienie do dostawcy (producenta lub hurtowni), a ten realizuje wysyłkę bezpośrednio do konsumenta.

Sprzedawca w dropshippingu pełni głównie funkcję pośrednika, zajmując się marketingiem, obsługą klienta i przyjmowaniem zamówień. Dzięki temu ma szansę pracować zdalnie, ponieważ nie dysponuje własnym magazynem. Może wykonywać obowiązki zarówno z Krakowa, jak i innych miejsc na świecie, w których będzie mieć dostęp do sprawnie działającego internetu.

W ramach dropshippingu właściciel sklepu zarabia na marży nałożonej na produkty pozyskiwane od hurtowników. Nie musi inwestować w towar na zapas, co pozwala rozpocząć działalność bez dużych nakładów finansowych.

Oto przykład funkcjonowania takiego e-sklepu. Właściciel zajmuje się sprzedażą odzieży. Kiedy konsument zamawia koszulkę, sprzedawca przekazuje zamówienie do producenta ubrań, a ten wysyła towar bezpośrednio do klienta. Pośrednik zarabia na różnicy między ceną hurtową a detaliczną.

Dropshipping a formalności

Sprzedawca, który chce spróbować swoich sił w dropshippingu, w pierwszej kolejności musi zająć się założeniem działalności gospodarczej. Powadzenie sprzedaży nierejestrowanej pozwala wyłącznie na zarobki w wysokości maksymalnie 75% najniższej krajowej brutto, co nie zadowoli raczej żadnego chcącego odnosić sprzedażowe sukcesy przedsiębiorcy. Na szczęście firmę w dzisiejszych czasach da się uruchomić nawet bez wychodzenia z domu, a formalności online są ograniczone do minimum.

Mnóstwo cennych informacji na temat dokumentacji, o jaką trzeba zadbać, znajduje się na blogu Sky-Shop. Artykuły z zakresu prawa i podatków można przeczytać na tej stronie https://blog.sky-shop.pl/category/prawo-i-podatki/. Poruszane są tam takie tematy jak programy do faktur, ryczałt, księgowość, drukarki fiskalne online, JDG, RODO, zwrot towaru i wiele, wiele więcej.

Jedną z kluczowych formalności, z jakimi trzeba się zmierzyć w ramach dropshippingu, stanowią rozliczenia VAT. Jak można przeczytać w jednym z artykułów na blogu Sky-Shop, najpierw sprzedawca otrzymuje zamówienie od klienta i wystawia mu fakturę. Następnie przekazuje zamówienie do hurtowni, gdzie producent nadaje towar bezpośrednio do zamawiającego. Właściciel e-sklepu otrzymuje od dostawcy fakturę VAT z naliczonym podatkiem.

Później w ramach deklaracji VAT sprzedawca wykazuje podatek należny od sprzedaży towaru klientowi oraz podatek naliczony od zakupu artykułu od hurtowni. Różnicę między tym podatkiem a naliczonym należy odprowadzić do urzędu skarbowego. Każdy przedsiębiorca działający w dropshippingu i prowadzący własną JDG musi współpracować z działem księgowości, który pomoże mu w comiesięcznych rozliczeniach i dopięciu wszystkich niezbędnych spraw finansowych.

W znacznej większości sprzedawców stawka VAT wynosi 23%. Niektórzy mali i średni przedsiębiorcy mogą zostać zwolnieni z tego podatku, jeśli zajmują się handem, m.in. komputerów, kosmetyków, towarów z akcyzą czy nieelektrycznym sprzętem gospodarstwa domowego. Nie dotyczy to firm osiągających przychody wyższe niż 200 tysięcy złotych rocznie.

Poza tym trzeba pamiętać także o formalnościach związanych ze sprzedażą online. Sprzedawca musi podpisać umowy ze wszystkimi hurtownikami, z którymi ma zamiar współpracować. W dokumencie powinny widnieć szczegóły i warunki kooperacji.

W każdym sklepie internetowym musi znaleźć się regulamin, polityka prywatności, informacje o cookies czy warunki zwrotów i reklamacji. Warto pamiętać, że dopięcie kwestii formalnych i przejrzyste publikowanie informacji o firmie są niezbędne, aby sklep działał legalnie i budował zaufanie wśród klientów.

Czy warto zajmować się dropshippingiem?

Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, należy rozważyć plusy i minusy dropshippingu. Do zalet zdecydowanie można zaliczyć:

  • niski próg wejścia – model sprzedażowy nie wymaga dużych inwestycji początkowych, ponieważ nie trzeba kupować towarów na zapas ani uruchamiać własnej produkcji. Płaci się wyłącznie za sprzedane produkty, co eliminuje ryzyko związane z zalegającym asortymentem;
  • brak magazynu – to dostawca przechowuje towary i zajmuje się wysyłką, więc sprzedawca nie musi martwić się o wynajmowanie powierzchni czy organizację logistyki;
  • elastyczność i mobilność – taka forma sprzedaży pozwala na prowadzenie działalności z dowolnego miejsca na świecie, co sprawdzi się m.in. u wszystkich miłośników podróży i łączenia wypoczynku z pracą;
  • bogatą ofertę produktów – można sprzedawać różnorodne towary od wielu dostawców, co pozwala na elastyczne modyfikowanie oferty wedle zmieniających się trendów i preferencji klientów.

Trzeba mieć na uwadze także wady, do których należą:

  • niska marża – konkurencja jest bardzo duża, co często prowadzi do walki cenowej i konieczności obniżania marż. Niski zysk na pojedynczym produkcie sprawia niekiedy, że osiągnięcie satysfakcjonujących dochodów wymaga bardzo dużego wysiłku;
  • brak pełnej kontroli – właściciel sklepu nie ma kontroli nad procesem wysyłki ani jakością towarów, ponieważ są one nadawane bezpośrednio od dostawcy. Może to prowadzić do problemów z opóźnieniami, błędami w wysyłkach czy niższą jakością artykułów, co negatywnie wpływa na zadowolenie konsumentów i reputację sklepu;
  • zwroty i reklamacje – procesy te bywają skomplikowane, a sprzedawca jest odpowiedzialny za obsługę klienta i musi rozwiązywać problemy wynikające z opóźnień czy wad produktów. Zdarza się, że to trudne, kiedy np. prowadzi się sklep w pełni zdalnie.

Warto jednak podejść do dropshippingu jak do wyzwania i szansy na spore zyski. Gdy zadba się o dobór sprawdzonych dostawców, biznes powinien rozwijać się bez większych problemów. Należy troszczyć się o dopełnianie wszelkich formalności i być w stałym kontakcie z działem księgowości.

Najnowsze

Co w Krakowie