Estakady kolejowe na Grzegórzkach przeszły testy obciążeniowe

fot. PKP PLK

Estakady kolejowe oraz wiadukty nad ulicami Kopernika, Grzegórzecką i Miodową przeszły próby obciążeniowe. To jeden z ostatnich etapów prac przed uruchomieniem nowego toru w centrum Krakowa. Pierwsze pociągi pojadą po nim w lipcu. – informują PKP Polskie Linie Kolejowe.

W weekend wytrzymałość nowych konstrukcji sprawdzała ważąca 116 ton lokomotywa. Testy obciążeniowe to analiza nowej konstrukcji podczas prowadzenia ruchu pociągów. Sprawdzenie czy jej zachowanie jest zgodne z zakładanymi przez projektantów wartościami.

PLK modernizują najważniejszą linię kolejową w Krakowie. Z kolejnych efektów prac podróżni skorzystają już za kilka tygodni. W centrum miasta, na wiaduktach i estakadach, poprowadzone zostaną cztery tory kolejowe. Pierwszy z nich będzie uruchomiony w lipcu. Pociągi przejadą dwiema nowymi estakadami, o łącznej długości 750 metrów. Tory zostały również ułożone na nowych wiaduktach nad ul. Kopernika, Grzegórzecką i Miodową. Na dalszym odcinku, od ul. Miodowej do mostu kolejowego, tory poprowadzone będą po poszerzonym nasypie, którego budowa trwa.

– Zasadnicze prace przy nowych estakadach i wiaduktach już się zakończyły. Obecnie wykonawca skupia się na robotach wykończeniowych. Przygotowywane są tory i rozjazdy, montowane słupy trakcyjne i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na bocznych ścianach estakad podwieszany jest chodnik, który ułatwi prace utrzymaniowe w przyszłości – wyjaśnia Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Po wykonaniu wszystkich elementów, potrzebnych do obsługi pociągów i przejściu niezbędnych odbiorów nowy tor zostanie przekazany do eksploatacji. Pociągi z pasażerami przejadą po nim w pierwszej połowie lipca. Wtedy wykonawca przystąpi do kolejnego etapu prac. – Rozpocznie się rozbiórka starego nasypu kolejowego w centrum Krakowa i budowa następnych trzech torów, na podobnych estakadach i wiaduktach – dodaje Hamarnik.

Główne prace budowlane, zgodnie z harmonogramem inwestycji, zakończą się na przełomie 2020 i 2021 roku.

W ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej kolejarze przebudowują tory na niemal dwudziestokilometrowym odcinku. Pomiędzy dwiema najważniejszymi stacjami kolejowymi w mieście – Krakowem Głównym i Płaszowem powstają cztery tory kolejowe, z których dwa będą dedykowane pociągom kolei aglomeracyjnej. Wartość inwestycji to w sumie przeszło 1 mld zł.

Zobacz także