Znowu jest głośno o Frizu i Ekipie. Będą kłopoty?

Musisz przeczytać

Friz i Ekipa znowu są na czołówkach serwisów internetowych. Tym razem nie z powodu nowego produktu czy jakiejś akcji w internecie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie dotyczące możliwości kryptoreklamy, jakiej mogą się dopuszczać youtuberzy i influencerzy. Na celowniku jest także popularna Ekipa i jej lider Friz.

Dwa tygodnie temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że rozpoczyna postępowanie wyjaśniające, którego celem jest zbadanie, na jakich zasadach na blogach, Instagramie czy Facebooku gwiazd internetu umieszczane są treści reklamowe. – Wobec gwałtownie rosnącego rynku usług reklamowych oferowanych przez influencerów działających w social mediach i stosowanej przez nich kryptoreklamy konieczne jest przyjrzenie się zasadom ich współpracy z markami i agencjami reklamowymi, a także weryfikacja przejrzystości i transparentności przekazu dla innych użytkowników sieci. Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Podczas postępowania wyjaśniającego UOKiK zbada relacje gwiazd internetu z agencjami reklamowymi i reklamodawcami. Weźmie pod lupę social media i profile najpopularniejszych influencerów. Będzie sprawdzać, czy treści reklamowe są w ogóle oznaczane, a jeśli tak – to czy wystarczająco jasno i wyraźnie, czy nie jest to widoczne np. dopiero po przewinięciu strony lub ukryte pod jakimś skrótem. UOKiK zamierza też weryfikować, z czego wynikają zaniedbania influencerów, np. czy nie jest to wymagane przez sponsorów.

„Postępowanie wyjaśniające toczy się w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Badanie obejmie wiele podmiotów z branży, w najbliższym czasie mogą się one spodziewać wezwań z Urzędu” – zapowiedział dwa tygodnie temu UOKiK. I pierwsze wezwania już są. Jak informuje press.pl, pisma prośbą o udostępnienie umów dostało już kilka dużych agencji reklamowych. Takie pismo miał otrzymać także Friz, założyciel Ekipy.

– Brylujący w social mediach influencerzy mają ogromny wpływ na internautów, szczególnie młodych. Jeśli zachwalają jakiś produkt, jest duża szansa, że fani będą chcieli ich naśladować i go kupić. Sytuacja gdy influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa. Sponsoring należy przy tym rozumieć szeroko – zapłatą nie muszą być pieniądze, może to być inna korzyść np. wycieczka, testowanie luksusowych produktów. O wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie poinformowani – podkreśla Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

(red)

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze Oceniane
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca