Jak zadzwonisz na 998, usłyszysz: „numer alarmowy 112, proszę czekać…”

Musisz przeczytać

Od 20 kwietnia 2021 roku mieszkańcy Krakowa, dzwoniąc na numer 998, usłyszą komunikat: „Numer alarmowy 112, proszę czekać na zgłoszenie się operatora”. Już za kilka dni rozpocznie się w Małopolsce proces przełączania numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR), czyli na 112. Z końcem kwietnia w całym województwie dotychczasowe zgłoszenia na Straż Pożarną przejmie CPR. CO ważne – numer 998 nadal będzie działał, tyle że dzwoniąc połączymy się z CPR, a nie strażakami.

Przełączenie numeru 998 na 112 odbędzie się w całej Polsce. W Krakowie ruszy 20 kwietnia, potem obejmie całą Małopolskę. W całym województwie zgłoszenia na 998 przejmie numer 112 do 27 kwietnia. W Polsce proces będzie trwał do 4 listopada, najpóźniej zmiany obejma województwo zachodniopomorskie.

– Dyspozytorzy Państwowej Straży Pożarnej niejednokrotnie odbierali zgłoszenia omyłkowe czy zupełnie niezwiązane z funkcjonowaniem służb państwowych. Aby zapobiegać takim sytuacjom, obsługa zgłoszeń z numeru alarmowego 998 przejęta zostanie przez operatorów CPR-ów. Centrum Powiadamiania Ratunkowego będzie filtrem odsiewającym zgłoszenia niezasadne. Do PSP trafią tylko zgłoszenia związane z niesieniem pomocy – tłumaczy wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

– Przełączenie obsługi numeru 998 do CPR-ów to kolejny etap usprawnień wprowadzanych do systemu powiadamiania ratunkowego. W 2018 roku analogiczny proces płynnie i z sukcesem został przeprowadzony w odniesieniu do numeru 997 – przypomina wojewoda.

Jak informuje małopolski komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej st. bryg. Piotr Filipek, Małopolska jest czwartym województwem, które dokonuje przełączenia numeru alarmowego 998 do CPR. – Nowe rozwiązanie spowoduje, że pomoc dotrze do potrzebujących na czas, zwłaszcza jeśli chodzi o zdarzenia angażujące różne służby. Jakość usługi ratowniczej będzie z pewnością dużo lepsza – podkreśla przedstawiciel PSP.

– CPR jest organizacyjnie i merytorycznie przygotowane do obsługi numeru 998. Z punktu widzenia obywatela zmieni się tylko miejsce przyjmowania zgłoszeń – zapewnia kierownik krakowskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego Łukasz Bombała.

To ma swoje zalety

Przekazanie informacji bezpośrednio do operatorów numeru alarmowego CPR pozwoli na jednoczesne poinformowanie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb. To niezwykle ważne zwłaszcza w przypadku zdarzeń masowych, np. dużych wypadków drogowych.

CPR działa jak swego rodzaju „filtr”: do służb trafiają tylko zgłoszenia wymagające ich interwencji. „Odsiewane” są zgłoszenia niezasadne, czyli fałszywe lub anulowane po rozłączeniu się zgłaszającego podczas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia. W Małopolsce stanowią one ponad 60 proc. wszystkich zgłoszeń.

Przejęcie obsługi zgłoszeń z numeru alarmowego 998 przez operatorów CPR-ów spowoduje odciążenie dyspozytorów służb ratunkowych. Dyspozytorzy Państwowej Straży Pożarnej będą otrzymywali z CPR-u tylko te zgłoszenia alarmowe, w których zagrożone jest życie, zdrowie, mienie, bezpieczeństwo lub środowisko.

Kolejnym efektem przełączenia numeru alarmowego 998 do CPR-u będzie ujednolicenie sposobu obsługi zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe, w tym zgłoszeń obcojęzycznych. Dodatkowo CPR-y gwarantują bezpieczeństwo funkcjonowania poprzez wdrożone mechanizmy zastępowalności wzajemnej, a także obsługują połączenia eCall (ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych).

Dla dzwoniącego – bez zmian

Numer alarmowy 998 w dalszym ciągu będzie funkcjonował, ale po jego wybraniu połączymy się nie z dyżurnym Państwowej Straży Pożarnej (jak dotychczas), a z operatorem numeru alarmowego CPR-u.

I to właśnie operator zbierze wszystkie informacje dotyczące zgłoszenia alarmowego, przekazując je w postaci elektronicznej formatki do dyżurnego PSP. Dyżurny na podstawie otrzymanych informacji podejmie decyzję o zadysponowaniu jednostek do działań.

Już teraz gdy dzwonimy na numer 112 i zgłaszamy, że np. jesteśmy świadkami pożaru, to operator numeru 112 zbiera potrzebne informacje, wprowadza je do wspomnianej formatki elektronicznej, która automatycznie wyświetla się dyżurnemu Państwowej Straży Pożarnej. Zgłoszenia wymagające interwencji PSP są w CPR-ach przyjmowane od wielu lat, operatorzy mają więc doświadczenie w obsługiwaniu takich zgłoszeń.

(red)

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca