Jakie są opłaty przy własnej działalności gospodarczej? Przewodnik (Artykuł sponsorowany)

O prowadzeniu własnej firmy marzy wiele osób. Zanim te marzenia staną się rzeczywistością, warto przeanalizować koszty związane z tym przedsięwzięciem. Co się do nich zalicza i jak je skutecznie obniżyć? Szczegóły poniżej.

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Zanim staniesz się przedsiębiorcą, w zależności od formy opodatkowania, możesz oszacować przyszłe koszty swojej działalności, na przykład na kalkulatorze stawek ryczałtu. W ten sposób będziesz mógł zaplanować system pokrywania wydatków w swojej firmie.

Do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej wlicza się wszelkie wydatki, które determinują utrzymanie firmy na rynku. Do tego rodzaju kosztów zalicza się koszty wynajmu biura oraz rachunki na energię elektryczną, internet i telefon. Warto pamiętać, że koszty dotyczące zakupu sprzętu biurowego — komputerów, drukarek, skanerów lub oprogramowania również należą do wydatków  związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Koszty księgowości

Do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej zalicza się także wydatki związane z prowadzeniem księgowości oraz rozliczeniami skarbowymi. Część przedsiębiorców korzysta z pomocy księgowego, jednak warto pamiętać, że stanowi to dodatkowy wydatek.

Ze względu na to, że cena za świadczenie usług księgowych jest niejednoznaczna i zależna od ilości generowanych dokumentów,  ekonomiczną opcją może okazać się samodzielne prowadzenie księgowości przy użyciu programów online.

Koszty ubezpieczenia działalności

Każda forma działalności powinna być odpowiednio ubezpieczona. W gestii przedsiębiorcy leży wybór najwłaściwszej opcji ubezpieczenia. W grę wchodzą dwa rodzaje ubezpieczeń — OC i AC.

Popularne stają się także ubezpieczenia specjalistyczne, dzięki którym przedsiębiorca może zakupić polisę, chroniącą firmę przed wystąpieniem ewentualnych szkód. Do polis specjalistycznych zalicza się ubezpieczenie techniczne, dedykowane firmom wykorzystującym kosztowny sprzęt elektroniczny lub dysponującym wielką flotą pojazdów.

Składka miesięczna ZUS

Kolejnym wydatkiem, na który należy się przygotować, zakładając własną działalność gospodarczą, jest odprowadzanie składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne. Jej wysokość zależy od wysokości przychodu, jednak w przypadku raczkującej na rynku działalności gospodarczej, składki mogą zostać obniżone za pośrednictwem małego ZUS-u.

Mały ZUS – korzyści

Już na etapie zakładania działalności, każdy przedsiębiorca może zadeklarować skorzystanie z małego ZUS-u – wystarczy wypełnić odpowiednie dokumenty podczas składania wniosku. Za pośrednictwem systemu małego ZUS-u możesz w skuteczny sposób obniżyć koszty prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Warunkiem skorzystania z tego rodzaju ulgi są roczne przychody nieprzekraczające 120 000 zł.

Z ulgi małego ZUS-u nie mogą skorzystać osoby, które w poprzednim roku pracowały krócej niż 60 dni lub pracowały u byłego pracodawcy, z którym rozpoczęły nową działalność.

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z wieloma obowiązkami i wydatkami. Ponoszenie kosztów prowadzenia firmy na stałe wpisane jest w specyfikę funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce. Dzięki intuicyjnym narzędziom online, jak na przykład kalkulator B2B, możliwe jest dokładne zaplanowanie wydatków danej działalności.

Najnowsze

Co w Krakowie