Projekt budowy kładki pieszo-rowerowej łączącej Kazimierz z Ludwinowem wywołał liczne kontrowersje. Problemy te zmusiły projektantów do wprowadzenia zmian, aby zminimalizować ingerencję konstrukcji w bulwary i dostosować ją do wymogów konserwatorskich.
Podczas środowej sesji Rady Miasta Krakowa inż. Kazimierz Łatak z biura projektów Lewicki&Łatak, które w 2006 roku wygrało konkurs na projekt kładki, przedstawił zmodyfikowaną wersję projektu. Zmiany te obniżenie kładki o około dwa metry – w stronę Kazimierza – oraz obniżenie ramp rowerowych.
Przypomnijmy, że na początku czerwca Ministerstwo Kultury poinformowało prezydenta Krakowa o skardze przedstawionej przez komitet obywatelski „Bulwary to My”. Wynikało z niego, że kładka znacznie ingeruje w krajobraz i obecną zabudowę, a jej budowa może oznaczać wykreślenie Krakowa z listy UNESCO. O sprawie pisaliśmy tutaj:
Budowa kładki Kazimierz-Ludwinów „wyrzuci” Kraków z Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO
W odpowiedzi krakowski magistrat poinformował, że Małopolska Wojewódzka Konserwator Zabytków Katarzyna Urbańska wezwała realizatora budowy kładki Kazimierz – Ludwinów do podjęcia działań zmierzających do ograniczenia ingerencji konstrukcji kładki w bulwary po stronie Kazimierza. Projektanci opracowali więc nowe rozwiązania, które zostały przedstawione na dzisiejszej sesji.
W projekcie planuje się obniżenie zarówno części konstrukcji nad Wisłą, jak i najazdów na kładkę. Rampy, które teraz mają wysokość od zera do 1,5 metra, zostały zaprojektowane tak, aby nie zasłaniać widoku. Po stronie Kazimierza zaplanowano rampy o nachyleniu 6%, które są krótsze niż te, które były w poprzednich planach. Korekta projektu – jako zmiana nieistotna – pozwoli na zachowanie charakterystycznej formy kładki przy jednoczesnym zmniejszeniu ingerencji konstrukcji kładki w krajobraz. Obecnie zmiany poszczególnych elementów są wprowadzane przez projektanta do dokumentacji odpowiednimi Kartami Nadzoru Autorskiego.
– Stanowisko konserwator jest takie, że przeprojektowanie kładki zamyka temat UNESCO – podkreślił Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.
Budowa kładki rozpoczęła się na początku tego roku, a obecnie trwają prace przygotowawcze do budowy podpór obiektu. Z tego powodu dolna część bulwaru po stronie Kazimierza oraz cały bulwar po stronie Ludwinowa są zamknięte dla ruchu pieszego i rowerowego.
Kładka Kazimierz–Ludwinów będzie miała około 130 metrów długości i prawie 14 metrów szerokości, łącząc bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej. Konstrukcja składać się będzie z trzech połączonych elementów: dwóch stalowych łuków i środkowego pomostu widokowego. Wartość inwestycji wynosi około 114 milionów złotych, z czego 65 milionów pochodzi z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Wykonawcą zadania jest firma PRIMOST Południe sp. z o.o.
Kładka Ludwinów-Kazimierz. Niepełnosprawni nie skorzystają z górnej części
Patrycja Bliska