Kolejne problemy na Trasie Łagiewnickiej. „Nieznaczny charakter odkształceń nawierzchni jezdni”

Trasa Łagiewnicka w Krakowie, której budowa kosztowała 840 mln zł, została oddana do użytku pod koniec lata 2022 r. W październiku ubiegłego roku okazało się, że przeciekają jej tunele. Władze miasta zapewniały, że to nie ma wpływu na bezpieczeństwo kierowców i że wykonawca tuneli usunie przecieki. Teraz pojawił sie kolejny problem. 

Tym razem problem nie jest woda, ale to co znajduje sie pod jezdnia. Kierowcy od dłuższego czasu sygnalizowali występowanie na trasie nierówności.  Szczególnie „hopki” dawały sie we znaki w okolicy skrzyżowania trasy z ulicą Zakopiańską. Jak się okazało, mieli racje. 

W tym tygodniu na odcinku trasy wprowadzono ograniczenie prędkości do 50 km na godzinę. Zdezorientowali kierowcy pytali, jaki był powód wprowadzenia ograniczeń na skądinąd trasie szybkiego ruchu.  Jak się dowiedzieliśmy w spółce Trasa Łagiewnicka SA, która była odpowiedzialna z ramienia Krakowa za budowę trasy oraz nią zarządza, ograniczenie prędkości pojawiło się z związku z…pęczniejącymi skałami pod jezdnia. 

 – Ograniczenie prędkości zastosowane na przedmiotowym odcinku  zostało wprowadzone ze względu na potrzebę zachowania bezpieczeństwa dla użytkowników ruchu drogowego w okresie zimowym, w którym z uwagi na niesprzyjające warunki atmosferyczne (chwilowe zawilgocenie, zaśnieżenie lub oblodzenie jezdni) mogłoby wystąpić zagrożenie utraty przyczepności do nawierzchni jezdni – informuje redakcję KRKNews.pl spółka Trasa łagiewnicka S.A.

Jak wyjaśnia spółka, konieczność wprowadzenia ograniczeń wynika z wykrycia w gruntach pod konstrukcją trasy gipsów oraz iłów, które „w wyniku odprężenia w związku z prowadzeniem układu drogowego głębokim wykopem oraz wzrostem wilgotności podłoża zwiększyły swoja objętość powodując powstanie odkształceń”.  

Na razie nie wiadomo, kiedy nawierzchnia drogi na Trasie Łagiewnickiej zostanie naprawiona. Być może zajmie to ponad rok. Jak informuje spółka „w wyniku przeprowadzony badan oraz biorąc pod uwagę nieznaczny charakter odkształceń zostanie przeprowadzona roczna obserwacja, polegająca na okresowym pomiarze przemieszczeń geodezyjnych” – Planowany termin zakończenia obserwacji oraz wybór sposoby naprawy określony został do końca kwietnia 2024 roku – informuje spółka. 

Wszelkie prace związane z naprawa nawierzchni objęte zostały gwarancją wykonawcy.

Przecieki na Trasie Łagiewnickiej. Coraz więcej kontrowersji

Jarek Strzeboński 

 

1 KOMENTARZ

Najnowsze

Co w Krakowie