Koło ronda Młyńskiego powstanie 400-metrowa podziemna rzeka

Blisko 400. metrowej długości podziemny kanał powstanie z rejonie ulicy Młyńskiej i Macieja Miechowity. Po zakończeniu prac popłynie nim woda z potoku Sudołu Dominikańskiego.

Część koryta Sudołu Dominikańskiego koliduje z przebiegiem nowej linii Krakowskiego  Tramwaju do Mistrzejowic.  Najbardziej wymagającym fragmentem inwestycji jest odcinek między rondami Młyńskim a Barei, gdzie powstaje tunel tramwajowy. Aby go zrealizować, trzeba przesunąć ok. 400-metrowy kanał – odcinek potoku Sudoł Dominikański.

Projekt zakłada wyburzenie istniejącego fragmentu Sudołu Dominikańskiego na odcinku od skrzyżowania ulicy Młyńskiej z ulicą Macieja Miechowity do połączenia z kanałem biegnącym od ronda Młyńskiego do rzeki Prądnik. W śladzie starego koryta wybudowany zostanie tunel tramwajowy, a woda będzie poprowadzona pod zachodnią jezdnią ul. Młyńskiej, równolegle do likwidowanego odcinka.

Nowy kanał będzie mieć 388,65 m długości, a całość wraz z komorami osiągnie około 400 m. Do jego budowy wykorzystanych zostanie 191 żelbetowych prefabrykowanych elementów o wymiarach wewnętrznych 3 m x 2,25 m x 2 m, a także masie 10,8 tony każdy.

Roboty rozpoczęto w połowie stycznia tego roku. Pojedyncze prefabrykowane bloki osadzane są w wykopie, który wcześniej został zabezpieczony wykonaną ze stalowych grodzic ścianką Larsena. Ułożono już 24 m nowego kanału.

To nie pierwsze tego typu prace w Krakowie. Na potrzebę budowy tunelowej Trasy Łagiewnickiej (otwarta w sierpniu 2022 r.) należało zmienić bieg Wilgi na długości około 550 m. Dzięki temu można było nie tylko zbudować tunel, ale także zminimalizować ryzyko występowania rzeki z brzegów.

Wilga zalała plac budowy Trasy Łagiewnickiej. Obrazki jak z filmów grozy

 

Długa na 4,5 km linia tramwajowa w Krakowie połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera. Powstanie 10 par przystanków, w tym dwa dwupoziomowe węzły (przy rondach Młyńskim i Polsadu), rozbudowana zostanie pętla Mistrzejowice. W rejonie ronda Polsadu tramwaje pojadą tunelem. Początkowo zakładano w tym miejscu przebieg naziemny, ale trasę tramwajową skoordynowano z linią premetra (od ronda Barei do ronda Młyńskiego będą mieć wspólny przebieg). Ostatecznie podziemny obiekt będzie mieć 1320 metrów. 

Prace przy budowie tramwaju do Mistrzejowic. Co udało się zrobić?

Jarek Strzeboński 

 

1 KOMENTARZ

Najnowsze

Co w Krakowie