Koniec zamieszanie z rozkładem jazdy na przystanku Kraków-Grzegórzki. Początkowo Koleje Małopolskie poinformował, że pociągi linii SKA 3 z Tarnowa do Krakowa miały omijać przystanek. Powodem miała być zbyt mała przepustowość torów. Po tym, jak spotkało się to z niezadowolenia podróżnych, decyzję zmieniono. Koleje Małopolskie zadeklarowały, że pasażerowie pociągów linii SKA 3 będą mogli skorzystać z nowego przystanku.
Jak informowaliśmy, od 3 września w centrum miasta zacznie działać przystanek Grzegórzki, który powstał w ramach rozbudowy linii średnicowej i rozdzielania ruchu podmiejskiego i dalekobieżnego. Przed oficjalnym otwarciem Koleje Małopolskie poinformowały, że na nowym przystanku Kraków Grzegórzki będą się zatrzymywać pociągi kursujące między Wieliczką a lotniskiem Balice, Krakowem a Przeciszowem i Podborami Skawińskimi oraz pociągi dalekobieżne. W sumie to ponad 120 pociągów dziennie. Przystanek miałyby natomiast omijać pociągi SKA3 z kierunku Tarnowa. To zmniejszało przydatność przystanku, na co skarżyli się pasażerowie.
Koleje Małopolskie tłumaczyły, że nowe perony zostały zbudowane przy torach zewnętrznych, przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego. Korzystają z nich jednak także pociągi dalekobieżne i międzynarodowe pociągi kursujące w kierunku Skawiny, Zakopanego lub granicy z Czechami. Nie ma bowiem na dalszym odcinku rozjazdów, które umożliwiałyby przejazd pociągów z wewnętrznych torów dalekobieżnych na łącznicę w kierunku Skawiny. – „Skierowanie po tej linii również pozostałych pociągów osobowych w kierunku Tarnowa, Nowego Sącza czy Krynicy-Zdroju spowodowałoby wykorzystanie znacznej części przepustowości, utrudnienie rozwoju w przyszłości połączeń kolejowych m.in. z Wadowic i Myślenic, mniejszą elastyczność w kształtowaniu oferty przewozowej oraz dopasowaniu godzin kursowania do oczekiwań podróżnych, a także zwiększenie ryzyka opóźnień” – wyjaśniały Koleje Małopolskie, które proponowały przesiadkę w obrębie jednego peronu na przystanku Kraków Zabłocie. „Niemal dla wszystkich kursów” zapewniona została „możliwość kilkuminutowej przesiadki”.
Ostatecznie jednak władze województwa i przewoźnika zmienili zdanie i zadeklarowali, że dodatkowe pociągi regionalne zaczną sie zatrzymywać na przystanku. 30 sierpnia wicemarszałek małopolski Łukasz Smółka, który formalnie nadzoruje Koleje Małopolskie, poinformował, że pociągi linii SKA 3 będą się zatrzymywać na nowym przystanku. – „Biorąc też pod uwagę kolejny etap większego potoku podróżnych, jakim są studenci pierwszego października, chcemy, żeby do tego czasu we wrześniu również wdrożyć zatrzymanie pozostałych pociągów relacji SKA 3 właśnie na tej stacji. Do tego dążymy i tak też się stanie” – przekazał Łukasz Smółka.
Dzisiaj słowo stało się ciałem. -„W związku z zakończeniem realizowanych prac wykończeniowych i porządkowych na torach od 28 września 2023 r. pociągi Kolei Małopolskich kursujących na linii SKA3 zatrzymują się również na przystanku Kraków Grzegórzki” przekazał małopolski przewoźnik.
Jarek Strzeboński