Koronawirus w Krakowie. Niektóre linie już planują wznowienie lotów z Balic

Musisz przeczytać

Epidemia koronawirusa ciągle się rozszerza, przybywa ofiar śmiertelnych, mamy coraz więcej zakażeń. Ale niektóre linie lotnicze już planują wznowienie regularnych rejsów z Balic. Optymistyczne plany szybkiego wznowienia ruchu lotniczego na krakowskim lotnisku najprawdopodobniej trzeba będzie jeszcze skorygować.

Już od 12 kwietnia ponownie zamierza latać LOT. Od 16 kwietnia loty chcą wznowić British Airways i Transavia, sprzedaż biletów jeszcze dwa dni wcześniej planuje ponownie uruchomić SAS.

Jeszcze w kwietniu latać chciałyby zacząć takie linie jak: Brussels Airlines i Lufthansa (od 20 kwietnia), Fly Dubai (o d21), Austrian Airlines (od 25 kwietnia), Easyjet i Ryanair (od 30).

Na początek maja stawiają: Wizz Air, Swiss, Norwegian, Jest2.com, EL AL, Eurowings (1 maja), KLM i Air France (4 maja).

Ale są też przewoźnicy, którzy dużo ostrożniej podchodzą do wznowienia operacji lotniczych. Np. Finnair zamierza latać dopiero od lipca, a Laudamotions – od czerwca.

Zamiar ponowne uruchamiania lotów już od połowy kwietnia wynika z faktu, że obecne ograniczenia i zakazy (w tym lotów pasażerskich) obowiązują w Polsce do 11 kwietnia. Jeśli rząd przedłuży okres stosowania rozwiązań, które mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa, a jest to coraz bardziej prawdopodobne, linie lotnicze będą musiały skorygować swoje plany.

Nie wiadomo też, jak duże zmiany będą w siatce połączeń z Balic. Jeśli sprawdzą się pesymistyczne prognozy dotyczące kryzysu gospodarczego, może dojść do znaczącego ograniczenia lotów nie tylko do miejsc typowo turystycznych. Wznawianie ruchu lotniczego, także na krakowskim lotnisku, będzie się odbywać powoli, a na powrót do tak dynamicznego wzrostu, jaki był przed wybuchem epidemii, trzeba będzie długo poczekać. Już najbliższe wakacje pokażą, czy Polacy zdecydują się na wypoczynek w innych krajach – prognozy w tej materii nie są jednak optymistyczne dla branży lotniczej.

– Skala strat, z jaką mierzy się branża lotnicza i turystyczna, jest ogromna. Według danych ACI Europe z dnia 17 marca wynika, iż w samym tylko pierwszym kwartale z europejskich lotnisk z powodu problemów z koronawirusem nie skorzysta ponad 100 mln pasażerów. Oznacza to ponad 50% spadek w stosunku do pierwotnych prognoz. To pokazuje, że na skalę, gwałtowność obecnego załamania nikt w Europie i na świecie nie był przygotowany – oceniał Radosław Włoszek prezes Krakow Airport, prezentując dramatyczny spadek liczby pasażerów w marcu..

W marcu z usług krakowskiego lotniska skorzystało 250 924 pasażerów czyli o 353 000 pasażerów mniej niż w marcu 2019 roku. To 58-proc. spadek w stosunku do marca poprzedniego roku. W stosunku do zaplanowanych prognoz na marzec 2020 r. spadek jest jeszcze większy – sięga 66 proc.

Grzegorz Skowron

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca