Kraków Airport. O krok bliżej do rozbudowy terminalu pasażerskiego na lotnisku w Balicach

Krakowskie lotnisko bije w tym roku rekord za rekordem obsłużonych pasażerów. Niemniej jednak, im lepsze są statystyki lotniska,, tym wyższe ryzyko, że wkrótce ulegnie ono całkowitemu zapchaniu. Władze portu są tego świadome i mają w planach rozbudowę terminala.

 – Przepustowość obecnego terminala pasażerskiego, oddanego do użytkowania po rozbudowie w grudniu 2016 roku jest już niewystarczająca, aby obsłużyć tak intensywnie wzrastający ruch – mówi Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport. 

Lotnisko jako pierwszy port regionalny w Polsce, przekroczyło  próg 9 mln pasażerów obsłużonych w ciągu roku. Jeśli krakowskie lotnisko będzie dalej rozwijało się w takim tempie, to szybko może zacząć tu brakować miejsca. Szacuje się, że roczna przepustowość terminala w Krakowie to ok. 10 mln pasażerów rocznie. Według prognoz przygotowanych przez naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego na zlecenie Urzędu Lotnictwa Cywilnego gwałtownego wzrostu pasażerów powinniśmy spodziewać się między 2025 a 2030 rokiem. Wtedy liczba pasażerów przylatujących i odlatujących z Balic ma wynieść w wariancie bazowym prawie 11,7 mln pasażerów, natomiast w wariancie wysokim – prawie 13,6 mln. 

Pod koniec grudnia wspólnicy Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o. o. podczas Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników, podjęli uchwałę o wyrażeniu zgody na podjęcie przez Zarząd MPL czynności prawnych związanych z realizacją budowy i rozbudowy terminala pasażerskiego – Dysponując decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego na budowę i rozbudowę nowego terminala pasażerskiego oraz zgody właścicieli- rozpoczynamy proces wyłonienia generalnego wykonawcy robót budowlanych i ruszamy z rozbudową – tłumaczy Natalia Vince , rzecznik prasowy Kraków Airport. 

Obecny terminal zostanie rozbudowany o połowę – na takie zapotrzebowanie wskazała przeprowadzona w Planie Generalnym analiza przepustowości. Po powiększeniu obiektu, terminal będzie zdolny do obsługi przewidywanej na rok 2036, a więc 12 mln pasażerów rocznie. W 2036 roku Kraków Airport będzie portem regionalnym, obsługującym głównie połączenia europejskie, realizowane przez przewoźników wykorzystujących przede wszystkim samoloty kodu C, czyli statki powietrzne najczęściej latające do i z Krakowa.

Nowy, powiększony terminal, ma być gotowy do 2025 roku. Przeprowadzone analizy oraz aktualny podział stref w istniejącym terminalu, wykazały konieczność rozbudowy w trzech kierunkach: północnym – powiększone zostaną obecne poczekalnie przedodlotowe; zachodnim, gdzie rozbudowana będzie strefa Schengen; oraz wschodnim, która zawiera konieczność rozbudowy strefy Non-Schengen i systemów bagażowych. Obecnie trwają prace projektowe.

Od ponad roku trwa budowa nowego terminala cargo oraz obiektów i infrastruktury towarzyszącej na terenie Kraków Airport. Terminal powstaje w zupełnie nowej lokalizacji, dzięki czemu uwolnione zostaną tereny pod rozbudowę terminala pasażerskiego i w konsekwencji zwiększenia jego przepustowości. Planowany termin zakończenia inwestycji to październik 2024 roku.

W pobliżu terminala zostanie umiejscowiony nowy wjazd na teren lotniska, wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa. Oprócz standardowego przewozu towarów, nowy kompleks będzie również zdolny do obsługi przesyłek, które wymagają specjalnych warunków. Dodatkowo, do nowego obiektu zostaną przeniesione funkcje obecnie pełnione przez Straż Graniczną oraz oddział celny w istniejącym terminalu cargo. Aby usprawnić dojazd i zapewnić większe bezpieczeństwo przy dostępie do terminala cargo, w ramach tej inwestycji planuje się również przebudowę odcinka drogi wojewódzkiej numer 774.

Kraków Airport. Ta inwestycja uwolni tereny pod rozbudowę terminala pasażerskiego

Jedną z kluczowych inwestycji zaplanowanych w Planie Generalnym lotniska pozostaje procedowana obecnie w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska decyzja na budowę nowej drogi startowej, do której stosowne dokumenty złożono we wrześniu 2023r.

 – Czekamy na decyzję, będąc gotowym do rozpoczęcia procedur administracyjno-budowlanych. Budowa nowej drogi startowej, umożliwia ciągłość funkcjonowania krakowskiego lotniska, bez konieczności jego zamykania na wiele miesięcy. Ta budowa, podobnie, jak rozbudowa terminala pasażerskiego, czy pozostałe budowy będzie toczyła się przy nieprzerwanie funkcjonującym lotnisku – mówi Natalia Vince. 

8. rok planowania budowy nowego pasa startowego w Balicach.” Zamiast budować CPK, rząd powinien inwestować w krakowskie lotnisko „

Jarek Strzeboński 

1 KOMENTARZ

Najnowsze

Co w Krakowie