5 czerwca rozpoczną się konsultacje społeczne dotyczące aspektów środowiskowych związanych z planowaną budową pierwszego etapu krakowskiego premetra. Kraków planuje budowę bezkolizyjnego połączenia Domu Handlowego Wanda w Nowej Hucie z ul. Piastowską. W ramach zadania zaplanowano tunel pod centrum miasta
Przewidziano spotkania informacyjno-konsultacyjne dla mieszkańców tych dzielnic Krakowa, przez które będzie przebiegać nowy środek transportu publicznego, a także telefoniczne dyżury eksperckie. Dla mieszkańców dostępne będą materiały koncepcyjne, a także formularz konsultacyjny” – informują w krakowskim magistracie.
Całkowita długość trasy linii premetra ma wynieść 21,82 km, z czego 30 procent ma znajdować się w tunelu, a 1,4 km na estakadzie. Na pozostałych fragmentach linia ma biec nad ziemią, częściowo z wykorzystaniem już istniejących torowisk tramwajowych (głównie na terenie Nowej Huty) oraz nowej infrastruktury tramwajowej.
Zaplanowano w sumie 32 przystanki, a średnia odległość między nimi wyniesie ok. 670 metrów. Projektanci szacują, że w godzinach szczytu krakowskie premetro może przewieźć prawie 14 tysięcy pasażerów
Obecnie trwa postępowanie dotyczące wydania decyzji środowiskowej (DŚU) dla pierwszego etapu premetra. W rekomendowanym wariancie, który do dalszych prac wskazało zlecone przez miasto „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”, premetro ma przebieg częściowo tunelowy i częściowo estakadowy.
W pierwszym etapie powstanie odcinek pomiędzy Domem Handlowym Wanda, a ul. Piastowską. Trasa liczy prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 km to tunel pod Śródmieściem i 1,4 km wiadukt. Zakładany czas przejazdu to ok. 10 minut. Na planowaną trasę składa się: odcinek naziemny o długości ok. 3,6 km, odcinek estakadowy – ok. 1,4 km i odcinek podziemny – ok. 5,5 km. Na trasie pierwszego etapu ma się znaleźć 5 przystanków naziemnych, 2 na estakadzie (Wiślicka, os. Oświecenia) i 7 podziemnych. Łącznie ma powstać 14 przystanków.
Premetro ma wjeżdżać do tunelu w rejonie ronda Polsadu. Kolejny przystanek zaplanowano w rejonie ronda Młyńskiego. Mają też powstać podziemne przystanki na Olszy, przy rondzie Mogilskim, na Dworcu Głównym i w rejonie Teatru „Bagatela”.
W 2021 r. Miasto przedstawiło raport z działań koncepcyjnych z badań wynikało, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest premetro, czyli normalny tramwaj, który wykorzystuje połączenia tunelowe, aby w przyspieszonym tempie przy bardzo rzadko rozstawionych przystankach poruszać się możliwie szybko i przemieszać spore grupy pasażerów.
Nic nie jest jednak przesądzone. Wiceprezydent Kulig w marcu mówił, że decyzja o budowie metra zapadnie dopiero wtedy, gdy powstanie pełnowymiarowy tunel, który będzie w stanie pomieścić zarówno metro, jak i tramwaj. Samo projektowanie tunelu zabierze około dwóch lat.– Będziemy wtedy bliżsi poznania ostatecznych potoków pasażerskich, które się mogą w tym tunelu pojawić i jeśli to będą znaczące ilości, to zrealizujemy metro, a jeśli dane się nie zmieniły w ostatnim czasie, to będzie to premetro. Nic nie jest przesądzone – podkreśla.
Maleje liczba zwolenników budowy metra w Krakowie. Zaskakujące wyniki ankiety