Kraków. Służby i magistrat „biorą się” za Bolta i Ubera?

Policja, Straż Miejską, Inspekcja Transportu Drogowego, Straż Graniczna oraz przedstawiciele magistratu wzięli udział w posiedzeniu zespół ds. bezpieczeństwa w przejazdach na aplikacje. Chcemy poprawić bezpieczeństwo pasażerów korzystających z aplikacji typu Bolt i Uber – mówi radna miasta Alicja Szczepańska, inicjatorka powstania zespołu.

Napady, kradzieże, ataki na tle seksualnym – o podobnych przypadkach, które miały miejsce w taksówkach, było w ostatnim czasie wyjątkowo głośno. Skala problemu jest ogromna. Tylko podczas styczniowej kontroli, w ciągu dwóch dni krakowscy policjanci ujawnili ponad 237 wykroczeń na 322 skontrolowane pojazdy. Kierowcy nie mieli  wymaganych prawem licencji na przewóz osób, a niektórzy nie posiadali nawet prawa jazdy lub posługiwali się fałszywym dokumentem. Ujawniono również osoby, które prowadziły samochód w stanie nietrzeźwości lub były pod wpływem środków odurzających.

Na wniosek radnej Alicji Szczepańskiej, Urząd Miasta UMK zorganizował spotkanie robocze z udziałem przedstawicieli Straży Miejskiej, Policji, dyrektorów wydziałów bezpieczeństwa, MPK – Celem spotkania było podjęcie działań prewencyjnych, mających zapobiec czynom zabronionym dokonywanym przez przewoźników pasażerskich na popularne aplikacje w szczególności Bolt i Uber – mówi Alicja Szczepańska. Jak podkreśla, celem działania zespołu będzie wzmożenie kontroli przewoźników na aplikacje przez Policję, Straż Miejską, Inspekcje Transportu Drogowego oraz Straż Graniczną.

Rośnie również liczba przestępstw o charakterze seksualnym popełnianych w taksówkach na aplikacje. Zgodnie z danymi Komendy Głównej Policji, wzrasta liczba przestępstw o charakterze seksualnym, popełnianych w środkach transportu zamawianych przez aplikację. W 2020 r. odnotowano siedem takich przypadków, w 2021 r. – 21, natomiast od stycznia do września 2022 r. – 30. Przestępstwa mają charakter molestowania lub gwałtu, a ofiarami tych napaści są najczęściej kobiety – Należy przyjąć, ze dane o liczbie przestępstw popełnionych w przejazdach na aplikacje są mocno zaniżone. Być może nawet 90% przestępstw seksualnych nie jest zgłaszanych – zauważa radna Szczepańska.

 

Problem dostrzegł również rząd. Od tego roku osoby, które będą chciały przewozić pasażerów korzystając z aplikacji, będą musiały osobiście pojawić się w siedzibie przewoźnika z aktualnymi dokumentami np. prawem jazdy czy zaświadczeniem o niekaralności. Kierowcy mają być sprawdzani także w trakcie wykonywania kursu.

Według nowych przepisów firmy pośredniczące w przewozie osób będą mogły wymieniać się między sobą danymi swoich pracowników. Zdaniem kierowców tradycyjnych taksówek oraz samych pasażerów – to zmiany potrzebne. Ustawa, którą teraz zajmie się Sejm, dla przewoźników, którzy nie będą przestrzegać nowych przepisów, przewiduje również kary, nawet do miliona złotych.

Warto przypomnieć, iż w krakowskim magistracie  od 2004 roku funkcjonuje Zespół ds. rozpatrywania postulatów środowiska krakowskich taksówkarzy. W jego skład wchodzą przedstawiciele krakowskich korporacji taksówkarskich, stowarzyszeń oraz reprezentanci platform pośredniczących przy przewozie osób (Uber, Bolt, Free Now), ponadto przedstawiciel Rady Miasta Krakowa, Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców, Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu oraz Miejski Rzecznik Konsumentów. W posiedzeniach uczestniczą również policjanci, inspektorzy transportu drogowego oraz strażnicy miejscy. 

W ubiegłym roku Prezydent Jacek Majchrowski wystąpił z inicjatywą legislacyjną w sprawie zwiększenia bezpieczeństwa w przejazdach na aplikacje. Prezydent za pośrednictwem Związku Miast Polskich, zaapelował o zmianę przepisów, dotyczących w szczególności skutecznego badania  reputacji kierowców pochodzących spoza Unii Europejskiej.

(JS)

Wybór najlepszej szkoły jazdy w Krakowie – na co zwrócić uwagę?

42 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie