Jak krakowianie oceniają transport w mieście? Która dzielnica wypadła najlepiej? Ciekawe wyniki

140 tysięcy osób wzięło udział w badaniu oceniającego stan transportu w swoim mieście. Kraków uplasował się na odległym, siódmym miejscu wśród największych miast kraju. Które dzielnice mieszkańcy uznali za najdogodniejsze pod względem dojazdów?

Okazuje się, że poziom zadowolenia Polaków z poruszania się po miastach, miasteczkach i wsiach jest bardzo dobry – kształtuje się na poziomie 5,20 pkt na 7 możliwych. W kategorii “z łatwym dojazdem” Kraków osiągnął wynik 5,74.

– Postanowiliśmy zapytać Polaków jak im #siężyje w ich okolicy i oceniliśmy dziesięć różnych aspektów, takich jak na przykład bezpieczeństwo, czystość czy wygodne zakupy – mówi Aleksandra Kubicka z serwisu Otodom, który zrealizował badanie we współpracy z PBS. – Dziś publikujemy raport na temat transportu i komunikacji. Poprosiliśmy ankietowanych o ocenę w skali od 1 do 7 stwierdzenia „Z mojego miejsca zamieszkania łatwo dostać się do pracy i do szkoły” oraz o podanie swojego kodu pocztowego – opisuje.

Wyniki badania podzielone zostały na kategorie, w zależności od wielkości miasta: metropolie (powyżej 300 tysięcy), duże (od 50 do 300 tysięcy), małe (poniżej 50 tysięcy) oraz wsie. – Nie można zakładać, że ocena komunikacji miejskiej w Warszawie będzie podobna, jak w przypadku Sopotu czy Bytomia – dodaje Agnieszka Puchalska z PBS, sprawującego nadzór merytoryczny nad raportem. – Miasta, w zależności od ilości mieszkańców, stają przecież przed różnymi wyzwaniami – tłumaczy.

Transport nie tylko szybki, ale i ekologiczny

Jako miejsce, w którym znacznie przekraczane są poziomy zanieczyszczenia powietrza, Kraków ma przed sobą nie lada wyzwanie. Włodarze miasta zobowiązani są dbać nie tylko o redukowanie korków czy remonty dróg i torowisk, ale przede wszystkim o wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań, które będą zapobiegały pogłębianiu się problemu smogu. W grudniu ubiegłego roku do użytku wprowadzono 12 autobusów hybrydowych, których napędy składają się z silników elektrycznych i niewielkiego silnika spalinowego spełniającego najwyższe europejskie normy ochrony środowiska Euro 6. W tym samym czasie podpisano umowę na dostawę 77 nowoczesnych autobusów przegubowych o długości 18 metrów również z silnikami Euro 6. Te ostatnie zostaną oddane do użytku w połowie bieżącego roku. Miasto stawia również na e-mobliność. – Obecnie po Krakowie jeździ 6 e-autobusów, ale jeszcze w tym roku krakowian będzie wozić kolejnych 20 pojazdów na prąd. Do 2020 roku MPK SA planuje nabyć 25 sztuk elektrycznych autobusów – informuje Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji miejskich.

Ważną inwestycją komunikacyjną jest rozbudowa kolei aglomeracyjnej. Budowane właśnie estakady połączą przebudowywane przystanki Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Dzięki nowej linii podróżni będą mogli szybciej przemieszczać się na trasie od Krakowa Głównego do Skawiny, a następnie Oświęcimia i Zakopanego. Udostępniona zostanie również komunikacja pomiędzy stacjami Kraków Główny-Kraków Bonarka, co usprawni ruch zespołu miejskiego i aglomeracyjnego.

W badaniu #siężyje zrealizowanym na przełomie września i października 2016 roku wzięło udział 141 193 respondentów z całej Polski. Wyniki wywiadu przedstawiają nie tylko ogólną ocenę miast, ale również dane dotyczące poszczególnych dzielnic. Jak zaopiniowali je krakowianie?

 Grzegórzki z oceną 5.85

Będące dawniej podkrakowską wsią, zlokalizowane na wschód od centrum miasta Grzegórzki, wraz z ulicą Grzegórzecką należą dziś do ważniejszych arterii komunikacyjnych Krakowa. Granicę dzielnicy wykreślają tory kolejowe: biegnące od zachodu z Dworca Głównego do Płaszowa, a od północnego wschodu – ich linia przez Olszę. Jej naturalny trzon tworzy ciąg komunikacyjny od ronda Mogilskiego do Grzegórzeckiego. Przebudowane rondo Mogilskie stanowi punkt łatwych przesiadek w każdym kierunku miasta. Grzegórzki, położone w pobliżu centrum i dobrze skomunikowane, są atrakcyjnym miejscem do zamieszkania. W wyniku rozbudowy kolei aglomeracyjnej w najbliższym czasie zyskają one w okolicy Hali Targowej nowy przystanek – Kraków Grzegórzki.

Mistrzejowice – ocena 6.04

Ex aequo z Czyżynami, Mistrzejowice uzyskały wysoką notę 6.04 punktu. Włączone do Krakowa w 1951, wchodzą w skład jednej z czterech jednostek pomocniczych gminy miejskiej Kraków i są najbardziej wysunięte na północ. Cechują je dobra infrastruktura oraz komunikacja miejska. Funkcjonalne rozplanowanie linii na pętli tramwajowo-autobusowej Mistrzejowice sprawia, że autobusami i tramwajami można dostać się stąd w niemal każdą część Krakowa, od Bronowic przez Bieżanów, Pod Fortem po Mały Płaszów i Kopiec Wandy. Miasto przymierza się do budowy jeszcze jednej linii łączącej Mistrzejowice z centrum Krakowa. Ma ona powstać do 2021 roku i obejmować trasę: Mistrzejowice–Dobrego Pasterza–Lublańska–Meissnera–Wieczysta (wariant 1) lub Mistrzejowice–Dobrego Pasterza –Lublańska–rejony ulicy Brogi–estakada nad torami kolejowymi–Rakowicka–Lubicz (wariant 2).  Wybór zdeterminuje, w którym miejscu przyłączone do istniejącej sieci tramwajowej zostaną tory – na Wieczystej lub Lubiczu.

 Czyżyny z notą 6.04

Niegdyś w Czyżynach w okolicy obecnego Ronda Czyżyńskiego znajdowała się stacja kolejowa. Dziś dzielnica ta charakteryzuje się licznymi terenami zielonymi. Mnoga ilość ścieżek rowerowych prowadzących również na bulwary stanowi możliwość łatwego dojazdu do innych dzielnic miasta. Mająca miejsce w poprzednich latach inwestycja przebudowy torowiska do Nowej Huty zmodernizowała drogi od ronda Mogilskiego do pl. Centralnego.

 Bieńczyce z oceną 6.13

Plasujące się tuż za pierwszym miejscem Bieńczyce, które w latach pięćdziesiątych, sześćdziesiątych oraz siedemdziesiątych XX wieku utworzyły zasadniczą część dzielnicy Nowa Huta, stanowią aktualnie jedno z mocniej rozbudowujących się nowoczesnych centrów mieszkaniowych. W 2014 roku rozpoczęto ważną inwestycję, która “odkorkuje” te rejony. Wzniesiony w jej zakresie most powstał w ramach wschodniej obwodnicy w ciągu trasy s7, jego oficjalne otwarcie zaplanowano na lipiec tego roku. 4,5-kilometrowa trasa połączy Podgórze i Nową Hutę. Inwestycja znacznie skróci czas przejazdu, co jest istotne również z punktu tranzytowego.

 Stare Miasto z oceną 6.18

Zwycięskie Stare Miasto jest dobrze oceniane głównie za sprawą stref ruchu – nie tak łatwo tu wjechać i zaparkować, jeśli nie jest się mieszkańcem. W ścisłym centrum znajdziemy przebudowany dworzec kolejowy i rozbudowywany dworzec autobusowy oraz dwa przystanki podziemnego tramwaju. W planach na lata 2021-2034 są podziemne trasy szybkiego tramwaju biegnącego pod Rynkiem Głównym lub metra, które miałoby kursować z Nowej Huty do Bronowic. Dodatkowo zostałyby uruchomione obsługiwane przez metrobusy połączenia z Czyżynami, Wieliczką i Borkiem Fałęckim.

Pełne wyniki dotyczące dzielnic Krakowa

1 Stare Miasto 6,18
2 Bieńczyce 6,13
3 Mistrzejowice 6,04
3 Czyżyny 6,04
4 Grzegórzki 5,85
5 Krowodrza 5,84
5 Podgórze Duchackie 5,84
6 Prądnik Czerwony 5,72
7 Łagiewniki-Borek Fałęcki 5,63
8 Bronowice 5,61
9 Zwierzyniec 5,55
10 Podgórze 5,51
10 Bieżanów-Prokocim 5,51
11 Prądnik Biały 5,50
12 Dębniki 5,17
13 Wzgórza Krzesławickie 4,92
14 Nowa Huta 4,15
15 Swoszowice 3,88


O badaniu

Badanie zostało zrealizowane na przełomie września i października 2016 roku metodą wywiadów internetowych. Wzięło w nim udział 141 193 respondentów z całej Polski, którzy oceniali 10 najważniejszych aspektów życia. Drugi już raport, tym razem z kategorii “z łatwym dojazdem”, prezentuje subiektywny stosunek badanych do stwierdzenia: „Z mojego miejsca zamieszkania łatwo dostać się do pracy i szkoły” (skala odpowiedzi 1 = „zupełnie się nie zgadzam”, 7 = „w pełni się zgadzam”. Nadzór merytoryczny nad projektem sprawuje Agencja Badawcza PBS z Sopotu. Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie www.siezyje.otodom.pl.

(ip, inf. prasowa)

Zobacz także