Krakowskie lotnisko ma problem. Wylądowało na samym końcu stawki

fot. Kraków Airport

Średnia punktualność lotów w Polsce w listopadzie nieznacznie poprawiła się, ale te statystyki psuje krakowskie lotnisko. Niestety, ale to w Balicach najbardziej wzrósł indeks opóźnień – wynika z GIVT Index dla Polski.

Listopadowy GIVT Index dla Polski wyniósł 16,5, co oznacza niewielką, bo o 4,6%, poprawę poziomu zakłóceń lotów pod polskim niebem w porównaniu do października. W ubiegłym miesiącu tylko dwa z siedmiu największych krajowych portów zanotowały spadek wskaźnika, czyli poprawę wyniku – były to warszawskie lotnisko Chopina oraz Katowice-Pyrzowice.

– Bardzo duży wpływ na ruch lotniczy na największych polskich portach lotniczych miały czynniki atmosferyczne. W listopadzie mgły dały się we znaki zarówno przewoźnikom, jak i obsłudze portów lotniczych – podkreśla Paulina Krogulec, Head of Airline Relations w GIVT.

Najmniejsze problemy z punktualnością miało lotnisko w Katowicach, gdzie indeks spadł o ponad 50% w stosunku do października i wyniósł 5,4, notując swój najlepszy jak dotąd wynik w tym roku.

Skala opóźnionych lub odwołanych o ponad trzy godziny lotów wzrosła w listopadzie na lotniskach w Modlinie, Poznaniu, Gdańsku i Krakowie. Największy skok indeksu zanotowały Gdańsk (GIVT Index 23,2, miesięczny wzrost aż o 17 punktów) oraz niedawny lider punktualności „wielkiej siódemki” – Modlin (wskaźnik 12,6, co w porównaniu do październikowego wyniku 2,6 oznacza pogorszenie sytuacji o całe 10 punktów).

Największe problemy z punktualnością miało w gronie „wielkiej siódemki” lotnisko krakowskie –wskaźnik 29,2, wzrost o 5,5 punktu w stosunku do października. Gorszy wynik odnotowała również poznańska Ławica (GIVT Index 15,2, o 5 punktów gorzej niż w październiku).

Jak działa GIVT Index i co pokazuje?

Indeks jest obliczany na podstawie dostępnych danych wewnętrznych oraz źródeł zewnętrznych, jako udział opóźnionych ponad 3 godziny i odwołanych lotów rejsowych startujących z danego kraju, regionu lub lotniska (indeks wynoszący 10 oznacza 1% zakłóconych lotów). W zielonej ramce oznaczona została zmiana udziału zakłóconych lotów w danym miesiącu w stosunku do miesiąca poprzedniego.

GIVT Index obrazuje skalę problemów, z jakimi mierzą się pasażerowie linii lotniczych. Nie jest to tylko kwestia wygody podróżowania, ale także należnych im pieniędzy, ponieważ w niemal wszystkich przypadkach określanych przez ten wskaźnik pasażerom przysługują m.in. odszkodowania finansowe. W Polsce co roku uprawnionych do takiej rekompensaty jest około miliona, a w UE aż ok. 25 milionów osób (zakładając, że wszyscy poszkodowani zgłosiliby się po należności, ich kwota wyniosłaby w skali roku 186 mln euro dla pasażerów w Polsce i aż 5 miliardów euro dla pasażerów w Europie).

inf. prasowa

 

Zobacz także