Za miliard złotych odmienią centrum Krakowa. Estakada, dwa nowe mosty

To ogromna inwestycja, która odmieni centrum Krakowa. We wtorek PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za 966 mln złotych (netto) na modernizację linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów dla połączeń aglomeracyjnych. W ramach inwestycji powstanie 850-metrowa estakada na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej i dwa dodatkowe, dwustumetrowe mosty na Wiśle

Kolejowy projekt ma za zadanie poprawę transportu w Krakowie, Małopolsce i w kraju. Nowe przystanki i zmodernizowane stacje zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych. Dodatkowe tory, obiekty i nowoczesne urządzenia pozwolą skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę pociągów.

– Podpisana dziś umowa potwierdza coraz lepszą realizację Krajowego Programu Kolejowego oraz otwiera nowe możliwości szybszych i bezpiecznych podróży w Krakowie, województwie i w Polsce. Inwestycje kolejowe PLK znacznie przyśpieszyły. Obecne tempo ogłaszania przetargów i podpisywania umów gwarantuje, że projekty z KPK za ponad 66 mld zł w pełni zostaną zrealizowane i zdecydowanie zmienią polską kolej. Do końca 2018 r. postępowaniami będą objęte działania w wysokości 75 proc. KPK. Podpisane w kwietniu przez PLK umowy gwarantują oczekiwaną poprawę podróży m.in. na trasach Grodzisk – Warszawa, Radom – Warszawa i Poznań – Warszawa – mówi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Kolej w Krakowie bardziej dostępna i wygodniejsza

Kolejowe podróże przez Kraków ułatwią 2 nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień oraz 4 przebudowane Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Przebudowane będą także 4 stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Efekty prac PLK znacznie zwiększą dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską – np. przystanek Kraków Grzegórzki. Przystanki zapewnią pasażerom komfortową obsługę. Będą czytelnie oznakowane i wyposażone w wiaty, siedzenia oraz kompleksowy system informacji głosowej i wizualnej. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania.

Więcej pociągów dzięki dodatkowym torom i nowym mostom

Wprowadzenie większej liczby pociągów w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym będzie możliwe dzięki budowie dodatkowej pary torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz dodatkowemu torowi między Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem. Powstanie 850 m estakada na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej i 2 dodatkowe, dwustumetrowe mosty na Wiśle. Inwestycja PLK obejmuje ok. 20 km odcinek linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice.

Na tej trasie będzie 56 zmodernizowanych obiektów w tym 22 nowe. Sprawne przejazdy pociągów zapewni m.in. 50 km nowych torów i 200 rozjazdów. Nad bezpieczeństwem i dobrą organizacja ruchu czuwać będą dwa nowoczesne komputerowe lokalne centra sterowania

Inwestycja dla kolei i dla miasta

Inwestycja PLK na trasie Kraków Główny Towarowy – Rudzice to nie tylko dobre zmiany dla kolei. Przedsięwzięcie w znacznym stopniu poprawi komunikację w mieście. Budowa 850-metrowej estakady od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej to możliwość udostępnienia nowej przestrzeni publicznej w centrum Krakowa i poprawa estetyki.

Modernizacje wiaduktów usprawnią ruch drogowy, np. przebudowa wiadukt na ul. Łokietka zapewni poszerzenie jezdni, dwukierunkowy ruch drogowy i nowe chodniki. Nowy obiekt na ul. Miodowej zapewni przejścia pod torami, oddzielenie ruchu kołowego od rowerowego i pieszego, poprawę bezpieczeństwa ruchu. Przebudowa mostu nad rzeką Serafa ul. Złocieniowa oznacza poszerzenie jezdni do 5 m i dwukierunkowy ruch drogowy, nowe chodniki, bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku Kraków Złocień.

Kolejowe inwestycje w Krakowie uwzględniają także zabytkowy charakter obiektów. Historyczny wiadukt nad ul. Grzegórzecką zyska nowe możliwości techniczne lecz zachowany będzie jego wygląd. Odnowiony, bardziej estetyczny, będzie się dobrze wpisywał w przestrzeń miasta.

Ogromne utrudnienia

Inwestycja wiązać się będzie oczywiście z ogromnymi utrudnieniami w centrum miasta. Prace mają ruszyć w lipcu, przejazd przez ul. Dietla będzie zamykany dla samochodów i tramwajów. Koniec prac zaplanowano na rok 2020.

(wm, PKP SA)

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Najnowsze

Co w Krakowie