Minotaur w Metaświecie

Dobiegła końca pierwsza edycja konferencji METAŚWIATY2023. Jej głównym celem było zderzenie różnych punktów widzenia ekspertów z różnych dziedzin na temat nowych technologii i wzajemne inspirowanie się. Artyści, futurolodzy i prawnicy w  wystąpieniach i podczas paneli dyskusyjnych mówili m.in. o: wyzwaniach związanych ze sztuczną inteligencją, z metaverse, kryptografią kwantową czy tokenizacją sztuki.

Cztery panele tematyczne i ponad 30 ekspertów z całej Polski. METAŚWIATY2023, to pierwsza tego typu konferencja w Polsce, która była polem dyskusji i wymiany zdań zarówno entuzjastów jak i sceptyków nowych technologii. Uczestnicy wspólnie próbowali znaleźć odpowiedzi m.in. na pytania:
-Czy sztuczna inteligencja zastąpi artystów, czy będzie dla nich nowym narzędziem kreacji?
-Czy NFT zastąpi płótno i papier?
-Czy prawo nadąży za rozwojem technologii?
-Jak na naszą rzeczywistość wpłyną komputery kwantowe?
 
Znaczący udział w konferencji miała krakowska Akademia Sztuk Pięknych, którą reprezentowali artyści-dydaktycy z Wydziału Intermediów i Wydziału Architektury Wnętrz oraz z powstającego przy ASP Instytutu Sztuk Progresywnych.W trakcie konferencji Instytut zaprezentował w wersji cyfrowej model modernistycznego kina Kijów według projektu sprzed 55 lat prof. Witolda Cęckiewicza. Warto podkreślić, że krakowskie kino Kijów jest pierwszym zabytkowym budynkiem w Polsce, które trafi do metaverse. Projekt powstał pod kierownictwem artystów z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – prof. Grzegorza Bilińskiego (Wydział Intermediów) i prof. Alicji Duzel – Bilińskiej (Wydział Architektury Wnętrz).

Uczestnicy dotknęli niemal wszystkich aktualnych i społecznie ważnych obszarów dotyczących rozwoju najnowszych technologii. Konferencja rozpoczęła się od ogólnego pytania w jakim kierunku zmierza rozwój sztuki cyfrowej oraz sztucznej inteligencji. Następnie w I panelu dyskusyjnym uczestnicy poruszyli zagadnienie światoobrazowania. Kolejni prelegenci przedstawili współczesne podejście i zastosowanie metaverse w biznesie, a także najważniejsze wyzwania jakie stoją przed legislacją na świecie. Prawo musi sprostać m.in. takim wyzwaniom jak NFT a prawo autorskie czy tokenizacja praw i wartości.

Drugi panel dyskusyjny był poświęcony Generative AI i szeroko pojętej grupie twórców-artystów. Następni mówcy przyjrzeli się potencjalnym zagrożeniom dla życia, zdrowia i bezpieczeństwa człowieka oraz przepływu informacji, które mogą się pojawiać wraz z dalszym rozwojem sztucznej inteligencji. Duże wyzwanie przed światem stwarza rozwój technologii kwantowej, który bezpośrednio wpłynie na bezpieczeństwo międzynarodowe

Jednym z punktów konferencji była oficjalna prezentacja multimedialnej książki prof. Andrzeja Bednarczyka pt. „Listy Minotaura do Zakażonych” (Wydawnictwa ASP w Krakowie i Galerii Sztuki im. J. Tarasina w Kaliszu). Do jej pełnego odczytania czytelnik potrzebuje smartfonu z aplikacją „Listy Minotaura”, audiobooka i Instagrama. To nie jest książka, która da się szybko przeczytać od początku do końca. Ze względu na ilość bodźców i wizualnych i dźwiękowych wartą ją sobie dawkować. Wertując jej strony przy pomocy aplikacji rozszerzonej rzeczywistości (AR) odbiorca może po kawałku odkrywać ukryte w niej wiadomości.

„Listy Minotaura do Zakażonych”, fot. Grzegorz Kwiek

W trakcie konferencji została zaprezentowana także druga publikacja „Metaświat”. Prawne i techniczne aspekty przełomowych technologii” (wydawnictwa HARDE), która była dla organizatorów inspiracją do stworzenia konferencji.
To zbiorowa publikacja pod redakcją dr Zbigniewa Okonia i Romana Biedy, w której eksperci z branży nowych technologii i prawnicy kompleksowo odpowiadają m.in. na pytania:
– Jak używać sztucznej inteligencji w biznesie?
– Co mogą zmienić przełomowe technologie w prawie i finansach?
– W jaki sposób prawo oddziałuje na NFT, sztukę cyfrową i kryptowaluty?

Metaświat”. Prawne i techniczne aspekty przełomowych technologii”, fot. wydawnictwa HARDE

Konferencji towarzyszyły multimedialne wystawy przygotowana przez artystów wizualnych z Wydziału Intermediów ASP w Krakowie i Wydziału Sztuki UP w Krakowie, którą uczestnicy mogli oglądać oraz słuchać we foyer kina. Centralnym punktem ekspozycji była instalacja przypominająca fragment labiryntu, pokryty w całości ilustracjami z książki „Listy Minotaura do Zakażonych”, które w pełni można rozszyfrować jedynie z wykorzystaniem aplikacji AR.
Wszystkie wymienione ekspozycje to przykłady nowego podejścia do sztuki, gdzie nowa technologia stanowi dla artysty istotne narzędzie i środek wyrazu.

fot.  materiały organizatora

Konferencja „METAŚWIATY2023”, to wspólne przedsięwzięcie Akademii Leona Koźmińskiego, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, powstającego przy niej Instytutu Sztuk Progresywnych oraz dwóch fundacji – Fundacji AI LAW TECH i Fundacji Kultury Audiowizualnej Febus. Komitet organizacyjny konferencji stworzyli: r. pr. Roman Bieda, dr Zbigniewa Okoń oraz Miłosz Horodyski

(red,materiałyprasowe)

Najnowsze

Co w Krakowie