MPK w Krakowie wybrało dostawcę czterech elektrycznych autobusów o długości 12 metrów (z opcją zamówienia kolejnych trzech). Będzie to hiszpańska firma Irizar e-mobility.
Wybór Irizara oznacza, że do Krakowa po raz pierwszy w historii trafią nowe autobusy elektryczne tego producenta. Mieszkańcy Krakowa co prawda mieli możliwość podróżować w tym roku autobusem tej marki, ale odbywało się to tylko w ramach testów. – Zanim jednak będzie możliwe podpisanie umowy z hiszpańskim producentem, wyniki przetargu muszą jeszcze przejść tzw. kontrolę uprzednią w Urzędzie Zamówień Publicznych. Wszystko dlatego, że projekt może liczyć na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 – zaznaczają przedstawiciele miejskiego przewoźnika.
Zamówienie czterech nowych elektrycznych autobusów, z opcją dostawy kolejnych trzech (koszt ich dostawy to 24,2 mln zł), stanowi tylko cześć realizowanych przez MPK SA w Krakowie zakupów zeroemisyjnych pojazdów. W tym roku krakowski przewoźnik wybrał już oferty Solarisa, który w sumie w przyszłym roku dostarczy do Krakowa 25 autobusów elektrycznych przegubowych oraz 13 autobusów o długości 12 metrów. To oznacza, że w przyszłym roku we flocie MPK SA, autobusów zasilanych energią elektryczną będzie już ponad 120.
Wszystkie zamawiane elektryki będą niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, wydzieloną przestrzeń oraz platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i porty USB do ładowania smartfonów. Każdy pojazd będzie miał możliwość ładowania przez wtyczkę oraz przez pantograf, który umożliwi ładowanie szybkie oraz wolne. Wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w autobusie, w tym ogrzewanie, będą zasilane wyłącznie energią elektryczną.
(red)