MPK musi wymienić baterie w 20. elektrycznych autobusach

MPK w Krakowie planuje wymienić baterie trakcyjne w 20. autobusach elektrycznych Solaris. Przewoźnik ogłosił właśnie przetarg na tzw. retrofit baterii trakcyjnych.

MPK Kraków właśnie ogłosiło postępowanie przetargowe dotyczące retrofitu magazynów energii trakcyjnej. Co kryje się pod tym pojęciem? Retrofit to „proces wykonania modyfikacji zastosowanych urządzeń magazynowania energii poprzez zamontowanie nowych kompatybilnych urządzeń, zawierających rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych autobusów”. Tyle wikipedia. Tłumacząc to na język zrozumiały dla wszystkich, MPK chce wymienić akumulatory w autobusach elektrycznych.  

Nowe akumulatory otrzymają autobusy marki Solaris zakupione w 2017 roku (więcej o tym zakupie pisaliśmy TUTAJ). Są to więc stosunkowe nowe autobusy. Siedemnaście z nich to autobusy 12-metrowe oraz trzy pojazdy przegubowe. Pierwsze z wozów użytkowanych wyposażone są w akumulatory Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Drugie – przegubowe Solaris Urbino 18E –  wykorzystują baterie Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. W dokumentacji przetargowej czytamy, że krótsze z pojazdów – Urbino 12E – otrzymać mają pakiety baterii o pojemności co najmniej 210 kWh. W przypadku autobusów przegubowych minimalna – wymagana przez MPK – pojemność wynosi dziś 280 kWh.

Zgodnie z zapisami przetargowymi  baterie mają być kompatybilne z ładowarkami plug-in jak i pantografowymi, których używa MPK Kraków. Baterie mają zapewnić co najmniej 150 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu, muszą być nowe, a wykonawca modyfikacji zapewni na nie 36 miesięcy gwarancji. 

MPK zawrze umowę ramową na cztery lata, w ramach której będą realizowane umowy wykonawcze. Pierwszy autobus przejdzie modernizację w ciągu 12 tygodni od odbioru autobusu przez wykonawcę, natomiast prace dotyczące pozostałych autobusów potrwają maksymalnie 6 tygodni w przypadku każdego z pojazdów z zastrzeżeniem, że realizacja zadań z pierwszej umowy wykonawczej nie potrwa dłużej niż 12 miesięcy od dnia podpisania tejże umowy.

W postępowaniu mogą wziąć udział podmioty, które wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowały retrofit baterii w co najmniej 5 autobusach. Poprzez retrofit baterii rozumie się proces wykonania modyfikacji zastosowanych urządzeń magazynowania energii poprzez zamontowanie nowych kompatybilnych urządzeń, zawierających rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych autobusów.

O wyborze wykonawcy zadecyduje cena. Otwarcie ofert nastąpić ma 26 lutego, a umowa z wybranym wykonawcą ma zostać podpisana do 26 kwietnia. 

O problemach elektrycznych autobusów podczas mrozów, zwiększeniu stacji ładowania elektryków oraz zakupie autobusów spalinowych mówił w rozmowie z KRKnews.pl Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie.

„Problem z efektywną eksploatacją autobusów elektrycznych podczas niskich temperatur dotyczy nie tylko Krakowa” (ROZMOWA)

Jarek Strzeboński 

1 KOMENTARZ

Najnowsze

Co w Krakowie