Jest elektryczny, bezemisyjny, komforty i wygląda jak pojazd przyszłości. Taki autobus będzie testowany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Wiemy, na jakiej linii – 169, w kolejnych dniach będzie też kursował na liniach 124 i 424. A jeśli się sprawdzi, takich hiszpańskich autobusów będzie na ulicach Krakowa dużo więcej.
W środę, 19 stycznia 2022 roku, na terenie MPK Zajezdni Autobusowej Wola Duchacka, odbyła się prezentacja autobusu miejskiego, który będzie testowany w Krakowie. Jest elektryczny, energooszczędny, bezemisyjny, będzie obsługiwał najpierw linię nr 169, a potem 124 i 424. Testy potrwają do 28 stycznia.
Takiej jakości nowości jeszcze nie było nie tylko w Krakowie, ale i w całej Polsce. Po naszym mieście jeżdżą już autobusy elektryczne, ale nie takie. Pojazd hiszpańskiej firmy IRIZAR ma 12 metrów długości, zabiera 73 pasażerów, posiada kamery obracające się o 360 stopni, ułatwiające prowadzenie pojazdu. Nad pracą kierowcy czuwa monitoring w jego kabinie, który potrafi mierzyć np. percepcję osoby siedzącej za kierownicą. Owalny, opływowy kształt autobusu pozwala zminimalizować opór powietrza, dzięki czemu pojazd traci mniej energii od standardowych pojazdów taboru autobusowego MPK. Baterie ładują się od 6 do 8 godzin i w warunkach zimowych energii elektrycznej wystarcza autobusowi na przejechanie ponad 200 km, w innych porach roku – nawet na ponad 250 km. Dodatkowym atutem jest to, że tak na zewnątrz, jak i w środku pojazdu prawie nie słychać dźwięku baterii napędzających autobus.
Urząd Miasta, któremu podlega Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, planuje zakup większej liczby autobusów IRIZAR, by jeździły na innych liniach po krakowskich ulicach. Wygląda więc na to, że przyszłość wjechała na czterech kołach do miasta Krakowa!
(PN)