MPK testuje urządzenia, które pomogą niewidomym w podróży  

fot. MPK

 

Na ulice Krakowa wyjechało pięć autobusów MPK SA, w których z myślą o niewidomych i słabowidzących zostały zamontowane specjalne urządzenia o nazwie beacon. Dzięki nim osoby niewidome i słabowidzące zostaną poinformowane o numerze i kierunku jazdy zatrzymującego się na przystanku autobusu.

Testy tego rozwiązania są prowadzone na linii nr 124 i mają potrwać ok. 4 miesięcy.

– Ezen.se to innowacyjny projekt, którego celem jest wspieranie osób z dysfunkcjami wzroku w poruszaniu się komunikacją miejską. Sercem systemu jest aplikacja mobilna. Jej zadaniem jest poinformowanie znajdującego się na przystanku użytkownika o numerze i kierunku autobusu, który właśnie nadjeżdża na przystanek. Informacja jest przekazywana za pomocą komunikatu głosowego – wyjaśnia pomysłodawca rozwiązania, Rafał Stępień, programista i absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i dodaje:

– Opcjonalnym dodatkiem, który wpłynie na komfort użytkowania jest opaska na nadgarstek typu MiBand. Dzięki niej beneficjenci projektu nie będą zmuszeni do ciągłego trzymania smartfona w dłoni. Emitowane przez nią wibracje poinformują o  otrzymanym na telefon powiadomieniu z aplikacji. 

System opiera się na technologii Bluetooth Low Energy (Bluetooth 4.0). Do jego działania niezbędne jest utworzenie sieci niewielkich nadajników sygnału radiowego – beaconów. Wprawdzie technologia ta jest obecna na rynku już od kilku lat, jednak takie jej zastosowanie jest posunięciem niezwykle innowacyjnym i wymaga weryfikacji.

Od początku prac nad projektem członkowie grupy Ezen.se konsultowali swoją propozycję z przyszłymi użytkownikami. Nawiązali między innymi współpracę ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących w Krakowie przy ul. Tynieckiej 6.

Przypomnijmy, że od początku tego roku, aby ułatwić osobom niewidomym i słabowidzącym podróżowanie komunikacją miejską, ok. 200 nowych autobusów kupionych przez MPK SA zostało wyposażonych w funkcję  zewnętrznej informacji głosowej.

Dzięki niej osoby niewidome i słabowidzące stojąc na przystanku słyszą komunikat o kierunku jazdy i numerze linii podjeżdżającego autobusu. Tego typu usługa będzie uruchamiana w każdym nowym autobusie, który w przyszłości zamówi MPK SA.

dn / inf. prasowa

zdjęcie tytułowe / fot. MPK

Zobacz także