12 października w siedzibie MPO Kraków odbyło się posiedzenie Miejskiego Komitetu Koordynacyjnego ds. zimy, w którym wzięli udział: wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel oraz przedstawiciele wszystkich służb i spółek miejskich biorących udział w walce z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, utrudniającymi poruszanie się po mieście. Od 15 października służby miejskie przechodzą w stan pełnej gotowości.
Utrzymaniem zimowym objęto w Krakowie:
- drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe – 327 km (w tym krajowe 44 km, wojewódzkie 25 km, powiatowe 258 km),
- drogi gminne – 867 km,
- drogi wewnętrzne – 173 km,
- chodniki, pętle, schody, przejścia podziemne itp. – 948 tys. m2,
- drogi rowerowe – 124 km,
- tereny wewnątrz-osiedlowe – 788 tys. m2,
- strefa płatnego parkowania – 209 tys. m2.
Do dyspozycji jest:
- 66 solarek,
- 39 ciągników z rozrzutnikiem do utrzymania chodników,
- 41 zespoły do utrzymania zimowego obiektów inżynierskich,
- 9 zespołów do wywozu śniegu,
- 58 jednostek do zimowego utrzymania ulic,
- 22 zespoły do utrzymania terenów wewnątrzosiedlowych,
- 9 zespołów do utrzymania miejsc postojowych.
Każdy z pojazdów biorących udział w akcji ZIMA jest wyposażony w GPS, a miejski monitoring zapewnia podgląd głównych punktów komunikacyjnych i ulic. Podczas akcji na bieżąco kontrolowane będą temperatury ulic, gruntu pod nimi i powietrza nad nimi, a prognozy pogody dostarczane są przez różne ośrodki.
Mieszkańcy mogą przysyłać zgłoszenia o oblodzeniu i opadach, konieczności odśnieżania ulic i chodników bezpośrednio do dyspozytorni akcji „Zima” mailowo (interwencje24h@mpo.krakow.pl) i telefonicznie (12 646 23 61) lub kontaktować się bezpośrednio ze spółkami i służbami odpowiedzialnymi w danym zakresie.
Jednostki zaangażowane w akcję ZIMA to:
- MPO – Koordynacja całej akcji, oczyszczanie dróg i chodników ze śniegu, lodu i gołoledzi, monitoring stanu dróg i reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, całodobowe dyżury dyspozytorów
- MPWiK – Utrzymanie sieci wodociągowej, usuwanie awarii sieci, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
- MPEC – Utrzymanie sieci ciepłowniczej, usuwanie awarii, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
- MPK – Zapewnienie sprawności komunikacji miejskiej, oczyszczanie miejskich dworców autobusowych ze śniegu i lodu
- ZIKiT – Utrzymanie i oczyszczanie torowisk tramwajowych (w tym 340 zwrotnic), usuwanie awarii
- Straż Miejska – Utrzymanie porządku i kontrola, przyjmowanie zgłoszeń od mieszkańców
- ZZM – Utrzymanie zimowe parków i terenów zielonych, reagowanie na warunki zimowe i mogącą wystąpić okiść.
Telefony kontaktowe dla mieszkańców:
MPO – całodobowy numer telefon i adres mailowy:
- 12 646 23 61
- interwencje24h@mpo.krakow.pl
MPWiK – całodobowe numery telefonów:
- 12 424 23 03
- 800 130 060
MPK – całodobowe numery telefonów:
- 19 150
- 12 254 13 00
MPEC – całodobowe numery telefonu:
- 993
- 12 644 18 72
Straż Miejska – telefony alarmowe:
- 986
- 12 411 00 45
ZIKiT – całodobowy telefon:
- 12 616 75 55
ZZM – telefon kontaktowy
- 12 341 85 16
(ip)
fot. MPO