Na jesień zacznie się sadzenie drzew wzdłuż budowanej linii tramwajowej na Górkę Narodową -Jesienią – gdy temperatura będzie niższa – wzdłuż całej inwestycji będą realizowane nasadzenia drzew i krzewów – powiedział wiceprezydent Andrzej Kulig podczas poniedziałkowe spotkania roboczego na budowie nowej linii.
Wiceprezydent wyjaśnił, że stara się zwiększyć liczbę przewidzianych nasadzeń roślin tam, gdzie to możliwe – Ogólnie idea jest taka, by tam gdzie to możliwe zwiększyć liczbę przewidzianych roślin do nasadzenia. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że nie wszędzie da się nasadzić dużą roślinność z rozbudowanym systemem korzeniowym i nie każdy gatunek, z uwagi choćby na instalacje podziemne – wyjaśnił Andrzej Kulig. W ten sposób wiceprezydent odniósł się do głosów części mieszkańców, ze wzdłuż linii znajduje się zbyt mało zieleni lub nie ma jej wcale.
Mieszkańcy od dawna zwracają uwagę na problem ekranów akustycznych jakie powstały w ramach budowy linii tramwajowej. Ich zdaniem jest to przykład „betonozy” w Krakowie. Apelują o nasadzenie wzdłuż ekranów roślinności. Andrzej Kulig zapewnił, że magistrat wraz z wykonawca oraz Zarządem Inwestycji Miejskiej pracują nad rozwiązaniem tego problemu – Jeśli chodzi o kwestię nasadzeń w rejonie ulicy Nad Sudołem, w projekcie zagospodarowania zieleni są przewidziane nasadzenia, ale wspólnie z projektantem pracownicy ZIM analizują możliwość zwiększenia liczby drzew. Jesteśmy też na dobrej drodze do modyfikacji ekranów akustycznych w tym rejonie, by przy zachowaniu parametrów akustycznych zmienić ich wygląd – powiedział wiceprezydent.
Nowe połączenie tramwajowe jest jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych w Krakowie. Jego realizacja ma na celu ułatwienie komunikacji i zmniejszenie zatłoczenia ulic w mieście. Będzie to ogromna korzyść dla mieszkańców, którzy zyskają szybsze i wygodniejsze połączenie komunikacyjne.
Wiceprezydent Kulig podziękował mieszkańcom za wyrozumiałość i cierpliwość w związku z zaistniałymi utrudnieniami podczas prac budowlanych. Zapewnił, że miasto stale monitoruje postępy prac i będzie informować o wszelkich istotnych zmianach związanych z projektem.
Realizacja nowego połączenia tramwajowego oraz planowane nasadzenia drzew i krzewów to kolejny krok w rozwoju infrastruktury Krakowa. Miasto wraz z mieszkańcami dąży do tworzenia przyjaznego, zrównoważonego środowiska, które spełnia potrzeby współczesnego społeczeństwa.
Inwestycja miała być gotowa już w grudniu 2022 roku. Jest opóźniona o co najmniej dziewięć miesięcy i droższa o ok. 200 mln zł. Wpływ na to miała pandemia, wybuch wojny na Ukrainie i wzrost ceny stali konstrukcyjnej. Trwają prace przy pętli tramwajowej Górka Narodowa, terminalu autobusowy oraz dwupoziomowy, modułowym parking park and ride.
To będzie największy parking P+R w Krakowie. Otwarcie jeszcze w tym roku
Budowa linii tramwajowej ma kosztować 550 mln zł. Pierwotnie szacowano, że będzie to ok. 350 mln zł. Na zwiększenie kosztów wpływ miał m.in. konieczność wykonania remediacji Przypomnijmy, że na terenie, na którym ma powstać pętla „Górka Narodowa” ujawniono, iż grunt jest skażony substancjami ropopochodnymi oraz metalami ciężkimi. Zanieczyszczenia występowały w różnych miejscach i na różnych głębokościach. Wstępne plany remediacji tego terenu zakładały wywóz zanieczyszczonego gruntu i jego utylizację poza terenem inwestycji, jednak proponowana kwota za takie działanie już kilka lat temu, kiedy ceny robocizny, paliwa i materiałów budowlanych były znacznie niższe niż obecnie – przekraczała 100 mln zł. Dlatego wybrano tańszą metodę, polegającą na unieszkodliwieniu zanieczyszczeń na terenie inwestycji.
Linia tramwajowa Krowodrza Górka – Górka Narodowa ma mieć łącznie ok. 5,5 km długości. Ponad 60 proc. torowiska będzie zielona. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, 3 parkingi park&ride (przy pętli Krowodrza Górka, przy ul. Pachońskiego, nad pętlą Górka Narodowa) i 7 obiektów inżynierskich (m.in. tunel samochodowy w ciągu ul. Opolskiej), które mają pozwolić na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta.