Nowa wystawa. Będziecie zaskoczeni dziełami „realności najniższej rangi”

Torby przemysłowe, parasole, a nawet elementy garderoby, które wybitny krakowski artysta – Tadeusz Kantor dokleił do swoich płócien zobaczyć można od 3 marca podczas prezentacji „Biel kolorem śniegu” w krakowskiej Cricotece. To właśnie te prace artysta wybrał i pokazał we Włoszech jako najlepiej reprezentujące polski nurt awangardowy. Nowa wystawa czasowa krakowskiej Cricoteki jest częścią programu obchodów 100-lecia ruchu awangardowego w Polsce. Potrwa do 11 czerwca.

To w tym roku mija sto lat od pierwszej znaczącej manifestacji polskiej awangardy. Wszystko zaczęło się w Krakowie w siedzibie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych od wystawy młodych artystów zafascynowanych estetyką kubizmu i ekspresjonizmu. To oni jako pierwsi rozpoczęli ideową walkę z naśladownictwem natury w dziełach sztuki. Był to moment przełomowy w polskiej sztuce. Równie kluczowym momentem był wyjazd w 1979  roku Tadeusza Kantora do Włoch, a konkretniej do Rzymu, gdzie obok Witkacego pokazał on swoje prace w prestiżowym Rzymskim Pałacu Wystaw Palazzo delle Esposizioni. Dorobek polskich awangardzistów został tam mocno doceniony. Teraz my na miejscu możemy docenić te dzieła sztuki awangardowej podczas wystawy „Biel kolorem śniegu” w krakowskiej Cricotece.

Wystawa

Na krakowską ekspozycję składają się prace wybrane spośród tych przedstawionych niespełna 40-lat temu w Rzymie. Autorzy koncepcji tej wystawy nieco zrewidowali jednak autorską wizję Kantora z Rzymu, stawiając na nową relację dzieł  z rzymskiej ekspozycji. A co konkretnie można zobaczyć podczas nowej prezentacji? Awangardowe dzieła Kantora, w których do płócien dokleił on torby przemysłowe, parasole oraz elementy garderoby. Kantor uważał, że ten sposób opakowywania dzieła czyli tzw. ambalaż oddaje całą istotę awangardy. Dzieła Kantora, które będziemy mogli oglądać do 11 czerwca, są mocno postmodernistycznym spojrzeniem na miłość, relację z bliskimi czyli prywatność artysty, który obdziera się z niej, by uchronić ją przed śmiercią.

Nie tylko zbiory Kantora można zwiedzać w Cricotece. Osobną, rozległą część rzymskiej prezentacji poświęcono dziełom artystom współpracującym z Kantorowskim Teatrem Cricot 2. Byli to attori pittori (wł. aktorzy malarze). W gronie tym znaleźli się: Maria Jarema, Maria Stangret-Kantor, Zbigniew Gostomski, Kazimierz Mikulski, Andrzej Wełmiński i Roman Siwulak.

Wystawa

Wystawie towarzyszy filmowy zapis widowiska „Gdzie są niegdysiejsze śniegi”, wystawiany dwa razy dziennie przez ok. półtora miesiąca w czasie prezentacji w Rzymie.

Koncepcją i aranżacją włoskiej wystawy z 1979 roku zajął się sam Kantor, a stanowisko komisarza objął włoski malarz i badacz awangardy – m.in. Achille Perlili, za sprawą którego 10 lat wcześniej teatr Kantora doczekał się pierwszego zagranicznego tournee po Włoszech właśnie. Jesienią tego roku w Cricotece odbędzie się także indywidualna wystawa prac Achille Perillego.

Adriana Krawiec

fot. autorka tekstu

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Najnowsze

Co w Krakowie