Trwa realizacja kontraktu, dzięki któremu mieszkańcy Krakowa zyskają w tym roku 50 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów o nazwie Lajkonik. Do Krakowa dotarły już dwa wagony wyprodukowane przez firmę Stadler Polska Sp. z o.o. Pierwszy z nich został dostarczony do Krakowa 13 grudnia 2019 roku, a drugi 26 marca 2020 roku.
Zanim tramwaje będą mogły zacząć wozić pasażerów muszą zakończyć się testy obu wagonów. Są to m.in. testy systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych i innych elementów istotnych dla prawidłowej eksploatacji i bezpieczeństwa podróżnych. Bardzo ważne jest także szkolenie mechaników oraz motorniczych, którzy będą prowadzić ten tramwaj. W pierwszym etapie przeszkoleni zostali instruktorzy.
Zgodnie z umową dostawa wszystkich 50 nowych tramwajów Stadlera powinna się zakończyć do końca 2020 roku.
Niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra. Zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji będą porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne. W wyposażeniu wagonu nie zabraknie apteczki pierwszej pomocy.
Tramwaje będą przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwi wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.
Warto także podkreślić, że dwa tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej.
ml