Oszuści podszywali się już za policjantów i wnuczków. Teraz przestępcy wykorzystują pandemię koronawirusa i udają pracowników firm kurierskich. Wysyłają fałszywe wiadomości o koniecznej dezynfekcji paczek. Po kliknięciu w przesłany przez oszusta link, klienci tracą pieniądze z konta.
W ubiegłą środę (29.04.) 20-letni mieszkaniec Oświęcimia otrzymał wiadomość na telefon komórkowy o treści: „Witamy. Twoja przesyłka została wysłana do obowiązkowej dezynfekcji. Prosimy o podjęcie natychmiastowych kroków na … – tutaj sprawca wstawił link do fałszywej strony internetowej”
Nieświadoma ofiara kliknęła w podesłany link, który przekierował ją do sfałszowanej strony firmy, dostarczającej przesyłkę, a następnie strony pośrednika w płatnościach. Po wyborze banku został skierowany na kolejną stronę wyłudzająca dane. Mężczyzna był przekonany, że loguje się na stronie banku, w którym ma konto. Następnie dokonał przelewu na wskazany rachunek bankowy, potwierdzając transakcję kodem SMS.
W tym czasie każda operacja przez niego wykonywana była już monitorowana przez sprawcę. Po wpisaniu kodu pokrzywdzony przestępstwem otrzymał informację, że kod jest nieprawidłowy i od razu otrzymał kolejny SMS z drugim kodem. Ten został wysłany ponieważ sprawca zdążył już zlecić wykonanie drugiego przelewu. Po wpisaniu drugiego kodu, również pojawiła się informacja, że jest on nieprawidłowy.
Miał zapłacić 50 groszy, a z konta zniknęło 6 tys. złotych!
Dopiero wtedy oświęcimianin zorientował się, że coś jest nie tak i zalogował się do swojego banku za pomocą oryginalnej aplikacji banku. W historii transakcji widniały już dwa przelewy na nieznany rachunek. W taki właśnie sposób z jego konta zniknęło ponad 6 tysięcy złotych!
Warto nadmienić, że przestępcy internetowi zwracają uwagę na wszystkie szczegóły oszustw i w powyższym przypadku kwoty obu przelewów posiadały końcówkę 0,50 zł, co miało odwrócić uwagę od faktycznej kwoty transakcji, która jest wyświetlana w SMS-ie od banku, w którym znajduje się również kod autoryzujący.
Co radzą policjanci od przestępczości gospodarczej, zajmujący się ściganiem oszustów internetowych?
Dokładnie czytajmy wiadomości i bez weryfikacji w firmie kurierskiej nie dokonujmy przelewów. Zawsze sprawdzajmy z jakiego numeru telefonu przychodzi wiadomość z banku. Sprawdzajmy czy jesteśmy na właściwej stronie banku. Banki wprowadziły kody uwierzytelniające przelew, właśnie w celu zapobiegania takim sytuacjom.
Małopolska Policja/js