A to niespodzianka. MPK wykluczyło Pesę z przetargu na dostawę 50 nowych tramwajów. Powodem jest nienależyte wywiązanie z poprzedniej umowy na dostawę 35 „Krakowiaków”.
Obecny przetarg to duża inwestycja. MPK chce zakupić 50 nowych niskopodłogowych i przegubowych tramwajów jednokierunkowych o długości od 32 do 35 metrów wraz z wyposażeniem i narzędziami specjalnymi.
Oferty otwarto pod koniec października i wtedy okazało się, że najtańszą złożyła Pesa. Ale dziś MPK poinformował, że nie skorzysta z propozycji bydgoskiej firmy.
„MPK SA w Krakowie w toku trwającego postępowania przetargowego na zakup 50 niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych informuje, iż mając na uwadze nienależytą realizację umowy z dnia 3 lipca 2014 roku zawartej między MPK SA w Krakowie a firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA na dostawę 36 tramwajów, firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA została wykluczona z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego” – poinformował krakowski przewoźnik.
Na placu boju pozostaje dwóch producentów – konsorcjum stworzone przez Stadler Polska i Solaris oraz firma Newag. Ta ostatnia złożyła najdroższą ofertę (8,595 mln zł netto za tramwaj). Stadler i Solaris wycenili jeden pojazd na 7,27 mln, a Pesa na 6,95 mln.
Najważniejszym kryterium oceny są kwestie techniczne (50 proc.). Pod uwagę brane będzie siedem parametrów. Punktowane będą wózki obrotowe, silniki, przekładnie mechaniczne i koła, które spełniają wymagania jako część zamienna w nowoczesnych tramwajach, eksploatowanych od 2012 r. w MPK SA (zunifikowane bądź równoważne), długość podłogi w przedziale pasażerskim, dostępnej między pierwszym a czwartym wózkiem bez stopni, o wysokości 370–480 mm nad poziomem główki szyny i odpowiedniej szerokości, system ogrzewania i schładzania powietrza z wykorzystaniem agregatów chłodniczo-grzewczo-wentylacyjnych, umieszczanych wyłącznie na dachu pojazdu, a także zastosowanie w przedziale pasażerskim otworów okiennych w maksymalnie dwóch gabarytów (o szerokości nie mniej niż 1500 mm i 1000 mm), z wyłączeniem szyb w ścianach bocznych czół wagonu.
Cena decyduje o wyborze w 40 proc. Inne kryteria to gwarancja na każdy tramwaj ponad minimalne 36 miesięcy (2 proc.), koszt eksploatacji z uwzględnieniem autonomicznej jazdy (2 proc.), podatność do przemieszczania się ramy wózka (2 proc.), szerokość światła drzwi dwuskrzydłowych (2 proc.), a także ukształtowanie ściany czołowej dla podniesienia bezpieczeństwa przechodniów (2 proc.).
(wm)
fot. MPK w Krakowie