Po milionie złotych trzeba wydać na wstępne studia planistyczno-prognostyczne dla linii kolejowych Kraków – Myślenice i Kraków – Niepołomice. Opracowanie ma m.in. wskazać najlepsze warianty przebiegu nowych tras dla pociągów, które będą kursować z Krakowa do Myślenic i Niepołomic. Dokumentacja ma być gotowa już w listopadzie tego roku.
Budowa linii kolejowych do Myślenic i Niepołomic to inwestycje, które mają być realizowane w ramach rządowego programu „Kolej+”. Urząd Marszałkowski właśnie rozstrzygnął przetarg na opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych dla linii kolejowych Kraków – Myślenice i Kraków – Niepołomice. Studium dla trasy pociągów do Myślenic przygotuje krakowska spółka International Management Services, dostanie za to pracowanie 1,081 złotych. Studium dla linii Kraków – Niepołomice ma kosztować 977,85 tys. złotych i wykona je konsorcjum tworzone przez spółkę Infra – Centrum Doradztwa z Warszawy oraz Instytut Kolejnictwa z Warszawy.
W ramach zlecenia obie firmy muszą m.in. przeprowadzić analizy prognoz ruchu, oszacować koszty inwestycji, wskazać problemy techniczne, jakie mogą pojawić się w trakcie budowy oraz wskazać najkorzystniejszy wariant przebiegu nowych linii kolejowych. Studium powinno też zawierać ocenę tego, jak nowe połączenie kolejowe usprawni dotarcie do Krakowa.
Według wstępnych projektów przedstawionych już dwa lata temu linia kolejowa Kraków – Myślenice w samym Krakowie ma przebiegać m.in. przez Lusinę (w okolicach stawów rybnych) i północną granicą Parku Doliny Wilgi. Przy ul. Kąpielowej połączy się z obecną linią kolejową. Przystanki są planowane w Lusinie i w Swoszowicach. W Jugowicach ze względu na tereny zalewowe linia będzie biegła po wiadukcie. W godzinach szczytu pociągi mają kursować co 15 minut.
Niepołomice miały kiedyś połączenie kolejowe z Krakowem, ale kiedy na przełomie XX i XXI wieku zainteresowanie pociągami na tej trasie spadło, linia została zlikwidowana. Nie ma możliwości jej odtworzenia po starym śladzie, bo w miejscu dawnych torów jest dziś droga. Linia kolejowa miałaby biec wzdłuż Wisły. Chodzi o budowę ok. 4 km torów kolejowych.
(GEG)